Den nederlandske ambassadøren i Norge, Ronald van Roeden, entrer museumstrikken på Møhlenpris i dag sammen med representanter for Tide og HTM.

En samarbeidsavtale mellom kollektivselskapene skal underskrives. Målet er å vinne anbudet for bybanedriften i Bergen.

Trikk og buss — Vi har hatt kontakt med HTM i en rekke år, til og med før Tide-fusjonen fant sted. Vi fant ut at de har stor kompetanse på banedrift, sier Tide Buss-direktør Idar Sylta til bt.no.

HTM driver trikke- og busslinjer i Haag, Rijswijk, Leidschendam-Voorburg, Delft og Nootdorp. De driver også en «light rail»-bane (RandstadRail) til Zoetermeer.

HVis Tide/HTM vinner anbudet i Bergen, oppretter de et eget baneselskap hvor Tide skal være majoritetseier.

— Det skjer i løpet av våren, sier Sylta.

- Historie er historie

16. desember går fristen ut for å levere bybaneanbudet. 1. april neste år blir det klart hvem som vinner anbudet.

Tide og forløperen Gaia var lenge iherdig motstander av Bybanen og mente at fortsatt bussdrift var bedre for Bergen.

— Det er lenge siden Tides ledelse sa at historie er historie. Vi ønsker å drive kollektivtrafikk, og den diskusjonen er tilbakelagt, sier Tides informasjonsdirektør Arild Sondre Sekse.

Vil Tide være rett selskap til å drive Bybanen? Si din mening!