Tide skylder på snekkeføreren etter fredagens båtkrasj på Stord. Men rederiet innrømmer at fergeskipperen burde ha sett snekken tidligere.

I 13 knops fart gikk MF «Hordaland» i rute fra Ranavik mot Skjersholmane på Stord fredag kveld. Klokken 21.04 smalt fergen sammen med en tresnekke.

Snekken ble totalvrak, mens de to om bord i snekken ble reddet opp av vannet med fergens mob-båt.

I Tides egen ulykkesrapport, mener rederiet at uoppmerksomhet fra føreren av tresnekken var den utløsende årsaken til sammenstøtet.

Her skjedde kollisjonen: Saken fortsetter under kartet.

Dødvinkler Men snekkeføreren var ikke den eneste som ikke så, skriver de selv i rapporten: Fritidsbåten ble heller ikke observert i tide av vakthavende styrmann eller matros som holdt utkikk på broen. Først da sammenstøt ikke var til å unngå, ble båten sett av fergemannskapet.

Det kan ha sammenheng med dødvinkler på broen, heter det i rapporten.

Mannskapet på broen anslår avstanden til snekken som cirka 30 meter, da de så fritidsbåten komme inn mot fergens babord side.

Lydsignal med tyfon skal ha blitt brukt, da fergestyrmannen forsto at snekken ikke ville vike. Fergen skal så ha bakket opp, men fritidsbåten forsvant inn under baugen.

Alkometerutslag Politiet på Stord etterforsker ulykken som kunne endt langt verre for de to om bord i snekken.

– Føreren av snekken har vært i avhør og innrømmet at han var påvirket av alkohol. Vi har ikke fått svar på blodprøvene enda, men vårt alkometer ga utslag på over 0,8 promille, som er grensen til sjøs, sier etterforskningsleder Nils Henrik Nodland ved Stord lensmannskontor.

Sjøfartsdirektoratet har mottatt Tide Sjøs rapport om ulykken, men avventer politiets etterforskning.

– Vi må se på politiets vurdering av saken før vi bestemmer oss for om det er behov for ytterligere oppfølging fra vår side, sier kommunikasjonsdirektør Eilif Fjon i Sjøfartsdirektoratet.

Ble pinneved I etterkant av ulykken har Tide Sjø gått gjennom utkikksfunksjonen og aktiv bruk av radar under alle siktforhold med mannskap om bord i fergen, står det i rapporten.

BT fikk i går ikke kontakt med snekkeføreren. Han er tidligere intervjuet av TV 2. Der mener han at det er Tide og fergemannskapet som bør ta skylden.

– Plutselig var fergen 20–30 meter fra oss. Jeg har alltid veket tidligere. Men når fergen kommer rett bak meg, er det ikke så lett å se. Jeg har ikke øyne i nakken, heller, sa snekkeføreren til TV 2. Småbåter har vikeplikt for nyttetrafikk.

Båtføreren kunne se at fergen rakk å svinge litt – men ikke nok. Dermed braste båten inn i snekken. Nå er det bare pinneved igjen av den.