Bilistene på Riksvei 555 raste over køkaoset som oppsto da en Tide-buss gikk tom for diesel like utenfor Harafjellstunnelen i dag tidlig.

Uhellet oppsto klokken 07.20, men det tok nesten to timer før begge løp kunne åpne igjen.

Andrè Monsen brukte én time og 20 minutter fra Kolltveittunnelen til Sartor.

«Krisemøte»

— Dette er rett og slett for dårlig, Det ser også ut som at sjåføren visste at det var lite drivstoff på tanken før han kjørte fra Straume, sier politiførstebetjent Per Algrøy til Vestnytt.

Sjefen for Tide på Straume er ikke uenig.

— Dette var en rutinesvikt som ikke skal skje. Vi legger oss helt flat og jeg vil beklage overfor bilistene som sto fast i køen og til våre passasjerer, sier avdelingsleder for Tide Buss på Straume, Mons Tore Nakken.

Han innkalte hele Tide-organisasjonen på Straume til et «krisemøte» i ettermiddag.

- Det er forkastelig, jeg brukte én time og 20 minutter fra Kolltveittunnelen til Sartor. Vanligvis bruker jeg fem minutter. Andrè Monsen.

- Må sjekke dieselmåleren

  • Hensikten var å skjerpe inn rutinene våre. Heretter skal ikke bussene som har vært på verksted friskmeldes før de har blitt fylt drivstoff på og før de har vært i vaskehallen, sier Nakken.

Han tar alt ansvar for det som har skjedd og sier sjåførene heretter har ordre om å sjekke dieselmåleren før de tar bussen ut på veien.

— Vi har også innført rutine på at bergingsbil skal rekvireres umiddelbart dersom en buss får problemer på hovedveien mellom Bergen og Sotra, forteller avdelingslederen som har hatt en svett dag på jobb.

Tide satte inn alt tilgjengelig ekstramateriell for å ta inn igjen forsinkelsene etter trafikkaoset.

— Lei seg

Sjåføren som forårsaket kaoset på Riksvei 555 hadde ikke noen god dag på jobb i dag.

— Jeg har snakket med ham. Han er lei seg og det var selvsagt en ubehagelig opplevelse for ham, sier Nakken.

- Bør få konsekvenser

Andrè Monsen kom fra Glesvær og skulle på jobb på Sartor. Men før Kolltveittunnelen stoppet trafikken opp.

— Det er forkastelig, jeg brukte én time og 20 minutter fra tunnelen til Sartor. Vanligvis bruker jeg fem minutter, sier Monsen.

Han mener det bør få konsekvenser for de ansvarlige når så mange kommer for seint til jobb.

— Når noen oppfører seg uansvarlig i trafikken og i dette tilfellet stopper trafikken så lenge, så synest jeg at dette burde få noen konsekvenser for de involverte og fremgangsmåten i kommende lignende situasjoner, sier Monsen.

Brukte ikke omkjøringsmulighet

  • Helt håpløst. Jeg brukte 20 minutter fra Hjelteryggen til Drotningsvik. Til daglig bruker jeg tre, sier Ole Palerud.

Han er kritisk til at det ikke ble opprettet omkjøring via Godvik i en av kjøreretningene.

— På kveldstid er det alltid omkjøring når Statens vegvesen vasker tunnelene eller gjør vedlikehold, men når vi virkelig trenger det, skjer det ingenting, sier Palerud.

Han mener at også politiet kunne ha stått et annet sted og dirigert trafikken via Godvik.

- Tide må ta skylden

Ved Vegtrafikksentralen i Hordaland mener de Tide må ta all skyld.

— I stedet for å rekvirere bergingsbil umiddelbart, forsøkte de å reparere skaden på stedet med en verkstedsbil før de ga opp og bestilte tauing, sier vaktoperatør Ove Amundsen.

Tide bekrefter at det først ble sendt ut en verkstedsbil fra Straume som kom med ekstra diesel.

— Vi fikk vite at bussen var tom for diesel. Da rykket vår trafikkvakt ut for å få fylt på. Problemer med luft i drivstoffrørene frem til motoren og til slutt havari, gjorde at vi måtte be Falck komme med bergingsbil, sier Mons Tore Nakken.

Bergingsbilen ble stående fast i den samme køen.

Sto du fast i køen på Riksven 555 i dag tidlig. Hva mener du om måten trafikkaoset ble håndtert på?