Unge Høyres forslag til resolusjon, der det ble åpnet for å innføre køprising i Bergen, ble til slutt nedstemt med 47 stemmer mot 55. Dersom Unge Høyre hadde klart å overbevise fem flere, ville de fått flertall.

— Det var veldig jevnt, og jeg synes det er artig at Unge Høyre er blitt en maktfaktor utover egne rekker. Vi fikk med oss veldig mange, og det var et syltynt flertall imot, sier Peter Christian Frølich, leder i Bergens Unge Høyre.

Intens debatt

Debatten om køprising var intens og langvarig. Temperaturen i det smekkfulle lokalet steg på flere måter.

— Temperamentet er tilbake i Bergen Høyre, slo ordstyrer Trude Drevland fast.

Forslaget fra Frølich og Unge Høyre gikk ut på at byrådet alt i denne perioden kunne innføre ordningen som et av flere tilgjengelige tiltak. Fra 2012 bør køprising være innført som en del av trafikkavviklingen i Bergen, mener Høyre-ungdommen i Bergen.

— Bilistene i Bergen mangler ikke penger. De mangler kvalitetstid sammen med familien, og det vil de få mer av hvis køene blir færre og kortere, sa Frølich.

— Er det noen som tror at luften i Bergen hadde vært mindre giftig om vi hadde en køprisavgift på 20 kroner? Hvis Unge Høyre vil belære oss om at Arbeiderpartiets avgiftspolitikk virker, så er det lov å reise en finger i været, svarte byrådsleder Monica Mæland.

Warloe vil ha køpris

Mæland fikk seg en overraskelse da hennes tidligere byrådskollega Henning Warloe, gikk på talerstolen.

— Det er mange skap man kan komme ut av. Køpris-skapet er ett av dem, sa Warloe - og varslet sin støtte til Unge Høyres forslag.

— Det er et moderat forslag som omhandler neste valgperiode. Dermed er det ikke i strid med noe løfte til velgerne, sa Warloe.

Han skottet bort på sin tidligere sjef, og sa spøkefullt:

— Det spørs om jeg blir invitert til middagsselskap hjemme hos Monica mer. Der i huset er vel køprising «the F word».

- Ingen belastning Også leder i Hordaland Høyre, Martin Smith-Sivertsen og tidligere kommunalråd Inger Margrethe Presterud stilte seg på ungdommens side.

— Det er noen som tror køprising vil være en politisk belastning. De vet ikke hva de snakker om. Vi som innførte bompengeringen i 1986, vi tok en politisk belastning, sa Presterud.

Flertallet valgte likevel arbeidsutvalgets versjon av resolusjonen, som nevner en rekke tiltak for renere luft, men ikke køprising.

Tror du køprising hadde vært bra for Bergen? Si din mening!