Butikken vant en knepen seier foran Coop Obs! Lagunen. Bare ett poeng skilte de to Fana-forretningene i undersøkelsen utført av prosjektet «Grønne menigheter» i Bjørgvin.

— Vi merker at etterspørselen etter økologiske og Max Havelaar-produkter er begynt å ta seg opp. Men det er kanskje ikke så rart at det skjer i denne butikken, for her kjører vi disse varene frem og rett opp i ansiktet på kundene, sier daglig leder Morten Johnsen i Safari-butikken.

- Ikke styrt fra Oslo

I den romslige dagligvarebutikken er både frukt og grønt med status som økologisk, lett synlig i en egen seksjon. Og i omtrent hver eneste butikkhylle finnes det produktvarianter som enten er økologisk eller utstyrt med Max Havelaar-merket. Her finnes alt fra økologiske pepperkaker og snop til syltetøy og sirup med Debios Ø-merke.

— Alle Safari-butikkene har et grunnsortiment av økologiske varer, men hver enkelt butikk kan utvide utvalget utover dette. Vi er ikke styrt av noen sentral enhet i Oslo som forteller oss hva vi har lov til å selge, sier daglig leder Morten Johnsen.

Ensidig fokusering på pris

Prosjektleder for undersøkelsen Lars Ove Kvalbein tror rangeringen er et godt og nødvendig alternativ til den ensidige fokuseringen på matvarepriser.

— Vårt inntrykk er at folk fokuserer på langt mer enn prislappen hvis de får reell sjanse til å foreta bevisste valg. Vi håper undersøkelser som denne kan bidra til å skape økt oppmerksomhet om rettferdig og bærekraftig handel og at det over tid vil påvirke både tilbudet og etterspørselen etter denne type varer, sier Kvalbein.

Best i test: Daglig leder Morten Johnsen ved Safari-butikken på Midtun har et stort utvalg av økologiske varer i frukt- og grønnsaksdisken, og har planer om å utvide satsingen på miljøvennlige og etisk korrekte produkter. (Foto: Tor Høvik)