Se video øverst

Tidligere denne uken vedtok Stortinget utbygging av ny E39 Svegatjørn-Rådal, det vil si ny firefelts motorvei mellom Os og Bergen.

Den nye veien skal etter planen åpnes i 2021-2022 og koster cirka 6,5 milliarder kroner (2014-kroner). 2,6 milliarder av dem dekkes gjennom bompenger.

Nå har Statens vegvesen offentliggjort to filmer som viser hvordan det kan bli å kjøre strekningen. BT har valgt å klippe dem sammen til en video.11,5 kilometer mellom Svegatjørn og Rådal, der du delvis kjører i tunnel, får fartsgrense på 100 kilometer i timen.

Ingen andre steder i eller rundt Bergen har så høy fartsgrense. De to siste store tunnelprosjektene, Eikåstunnelen og Knappetunnelen, har begge en fartsgrense på 60.

Fire nye tunneler

— Det føles som du kjører alene på veien, men filmen gir et godt inntrykk. Det er bare å suse på, sier Sverre Ottesen som har vært prosjektleder i fire dager.

I alt blir 9,2 av 16,3 kilometer lagt i tunnel. Dermed dukker det opp nye navn som Skogafjellstunnelen, Lyshorntunnelen, Råtunnelen og Søråstunnelen.

Hvis du følger fartsgrensen, vil du bruke 22 minutter fra Svegatjørn til Troldhaugtunnelen.

Nye E39 består av to veier som er fysisk atskilt. Derfor starter den ene animasjonen i Os og slutter i Rådal, mens den andre starter i Rådal mellom Lyshorntunnelen og Råtunnelen, og viser dagsonene ved Skeievatnet og Nordås og kjøring i de ulike tunneler.

«Relativt billig»

E39 Bergen - Os ble først planlagt for over 50 år siden og har vært utsatt en rekke ganger.

Det føles som du kjører alene på veien, men filmen gir et godt inntrykk

Prosjektleder Sverre Ottesen

Ansvarlig for prosjekteringen, Kelly Iversen, sier at hun er fornøyd med videoene. Det er Norconsult som har laget filmene.

— Det er en relativt billig video som ble brukt på et informasjonsmøte med entreprenørene forrige måned. Nå har vi lagt dem ut for publikum. Det var mange som syntes vi burde vise dem frem, sier Iversen.

— Jeg har jobbet med disse tingene i mange år, men det er likevel gøy å se, sier hun.

Lyshorntunnelen blir også knyttet til prosjektet Lyseparken i Os. Her skal steinen fra fjellsprengingen brukes til å utviklet et nytt stort industriområde på 500 mål.

— Dette gjør Os særdeles attraktiv for tilflytting og ny næringsetablering. Vår klare ambisjon er at Lyseparken skal stå fram som det nye tyngdepunktet for næringsetablering i Bergensregionen, sa Os-ordfører Terje Søviknes til BT tirsdag.

Prosjektets to hovedkontrakter vil bli utlyst 15. januar 2015, med tilbudsfrist 21. april. Det vil si byggestart er forventet i oktober/november neste år.

Fornøyd med veien? Diskuter under:

TRASEEN: Obs! Etter at dette kartet ble laget, er viadukten ved Hamre tatt ut og erstattet med tunnel.