TOR LEIF PEDERSEN

Fra og med i går ble de FN-fastsatte sikkerhetstiltakene i havner med internasjonal trafikk satt ut i kraft. I Bergen gjelder det to internasjonale havneterminaler: Skolten havneterminal som omfatter kaiene Bontelabo, Skoltegrunnskaien, Festningskaien og Bradbenken, og havneterminal Dokken som omfatter Jekteviksutstikkeren, Dokkeskjærskaien, Frileneskaien og Møhlenpriskaien. Terminalene er inngjerdet med midlertidige gjerder. Senere skal det settes opp samme type gjerde som i noen tid har stått på terminalen for englands— og danskebåtene på Festningskaien.

Ved innpassering til terminalene må man enten legitimere seg eller fortelle til kontrolløren fra vaktselskapet Falck hva man skal og hvem man skal treffe på innsiden av gjerdet. Passasjerer på de mange cruiseskipene må legitimere seg på vei tilbake til skipene.

- Dette har gått greit

Havnedirektør Morten Meibom i Bergen og Omland havnevesen sier til Bergens Tidende at etableringen av sikkerhetstiltakene - den såkalte ISPS-koden - har gått greit.

— Vårt hovedinntrykk er at det har gått greit, sier han. - De midlertidige gjerdene skal bli erstattet av gjerder som ser ordentlige ut - det såkalte Schengen-gjerdet, sier Meibom.

Frykter kundeflukt

Ikke alle er fornøyd med sikkerhetsgjerdet på Dokken. Avdelingssjef Gustav-Johan Gjertsen i bergensavdelingen av engrosfirmaet Otra Norge AS, sier at inngjerdingen kan føre til svikt i omsetningen. Firmaet har 7 ansatte i lageret i skur 24 på Dokkeskjærskaien.

— Vi har besøk av 30 til 80 kunder hver eneste dag. De kjører inn til lageret vårt for å hente ut varer. De må nå passere portvakten og må legitimere seg. Dette er tungvint for dem. Vi frykter at mange av våre kunder finner dette for kronglete og velger å kjøpe fra konkurrenten vår som holder til på utsiden av det nye sikkerhetsgjerdet, sier Gjertsen.

Nettmøte

Havnedirektør Morten Meibom i Bergen svarer på dine spørsmål under et nettmøte på bt.no fredag 2. juli fra klokken 11 til 12. Send inn dine spørsmål allerede nå.

KRITISK: Avdelingssjef Gustav-Johan Gjertsen er kritisk til havnevesenets evne til å imøtekomme ønskene om en bedre løsning for firmaet. <br/>FOTO: FRED IVAR UTSI KLEMETSEN