Den tyske kunstneren står bak det store blomsterteppet som nå er utstilt på Norsk Trikotasjemuseum i Salhus.

– Blomstene følger oss hele das leben, sier hun, på en sjarmerende blanding av tysk, engelsk og norske enkeltord.

– De er alltid rundt oss, med alle sine farben und formen. Blomsten har ingen lyd, og er til kun for en ting – zu lieben (å elske). Gi meg en blomst, og du får et smil tilbake.

Døde blomster

– Nå skal jeg fortelle deg en hemmelighet, fortsetter hun, holder pekefingeren foran munnen og hvisker:

– Teppet har langt over 10.000 blomster, men ikke en eneste av dem er vissen eller død. Jeg synes det er galt. De som har laget dem, har ikke sett ute i hagen – men i bøker. Teppet er derfor blitt mer en fortelling om mønstre enn om virkelige blomster.

Ursel håper nå å finne nye blomster – fra Norge.

– Det jeg ber om er, please, fortell meg noe om ditt eget land, om deg selv, din hemmelighet – med en blomst.

Hun mener at håndarbeid gir uendelig mange muligheter for å uttrykke seg, og føler selv at hun kan snakke gjennom sitt arbeid.

Håndarbeid

Kunstprosjektet «Teppet 10.000 blomster» oppsto etter et initiativ fra fagforbundet til tekstilopplæringen i Tyskland.

– I Tyskland har vi et problem, forteller hun.

– Skolene underviser ikke lenger i de gamle håndarbeidsteknikkene. «Du kan lære det fra din bestemor», sier de. Men hun lever ikke lenger sammen med barna i vårt moderne samfunn. Fagforbundet til tekstilopplæringen i Tyskland ønsker å bringe disse kunstene tilbake til skolen, og spurte derfor meg om å bli med på dette prosjektet.

– Jeg brukte ti sekunder på å bestemme meg, men det tok tre år å samle inn alle blomstene og lage teppet.

Etter at teppet var ferdig i 2005, utløste en artikkel i en britisk avis interesse også fra utlandet.

— Teppet har nå fått bidrag fra til sammen 17 land og fire generasjoner, sier hun.

– Her er helt nye blomster laget i moderne teknikker, og blomster som er over hundre år gamle.

Samarbeid

Hun understreker at målet med teppet ikke er å komme i Guinness rekordbok eller være en del av en håndarbeidets olympiade.

– Det handler ikke om å lage den dyreste eller mest avanserte blomsten, men om ting du kan gjøre i ditt daglige liv, sier hun.

– Når man på ein Museum geht, og du ser utstillingen, I want to know, hvilke teknikker bruker folk i dag? Det er det jeg vil finne ut.

I teppet kan du finne alle typer teknikker, fra hekling, strikking og broderi til moderne metoder i uvante materialer. Hun nevner et historisk teppe, laget til den belgiske fyrsten Philip den Gode (1396-1467).

– Det teppet heter «1000 blomster», og var svært kostbart å lage. Tekstil er svært kostbart, siden det tar lang tid å lage. Jeg tenkte at vi kunne lage noe enda større, der nøkkelordet var samarbeid. Da blir det ikke så dyrt, samtidig som det er svært inspirerende å gjøre noe sammen med så mange andre.

Inspirerer

Ursel Arndt håper mange vil ta med seg egne blomster når de kommer for å se utstillingen, slik at hun kan sy dem på teppet.

– Jeg blir her hver dag frem til neste søndag (27. april), sier hun, og oppfordrer folk til å komme og fortelle henne noe om blomster i Norge – eller om hvordan de har tatt noe fra en gammel stil og laget noe nytt.

– Du ønsker å inspirere?

– Yes! Ønsket mitt er å vise frem gleden ved å overføre til tekstil noe du har sett med dine egne øyne.

Ursel Arndt forteller om prosjektet «Teppet 10.000 blomster» på årets siste strikkekafé på Norsk Trikotasjemuseum 29. april.

Les mer i Åsane Tidende

TEKSTILKUNSTNER: - Man kan lage så mye forskjellig bare ved å bruke en nål, sier Ursel Arndt - her foran det 32,5 meter lange blomsterteppet utstilt på Norsk Trikotasjemuseum i Salhus. Foto: Nina Johnsen.