Med tungen bent i munnen og blikket stivt rettet mot A4-arket (med fire sirlig malte kinesiske skrifttegn på) foran seg maler Birgitte Dyrøy Thomassen (11) det kinesiske tegnet for menneske.

Hun er allerede ferdig med tegnene for fjell, plass og regn.

— Det er kjempevanskelig, mumler hun konsentrert. Så er hun ferdig. Som perler på en snor pryder fire svartmalte tegn det store tegnearket. Det ser helproft ut.

— Puh! Tenk hvis vi bodde i Kina og måtte lære å skrive sånn.

— Ja, da måtte vi minst ha kunnet 500 skrifttegn. Og det er bare så vidt nok til å få lest avisen eller sett på tv, repliserer venninnen Ingelin Garmann (11). Hun er allerede ferdig med sine tegn.

— Men der er mange flere kinesiske skrifttegn enn 500. Sikkert tusen millioner. Minst! utbryter Birgitte.

En gang til

Birgitte studerer Ingelins malerkunst. Synes det ble veldig fint. Men hun er misfornøyd med sine egne kruseduller.

— Jeg tror jeg skal ta ett tegn på hvert ark. Da blir det ikke så knirkete, sier hun og begynner på 'an igjen.

Birgitte har benyttet denne grå søndagen til spennende museumsbesøk sammen med lillesøster Elise (10) og mamma Vigdis Dyrøy. Og med venninnen Ingelin, hennes lillesøster Rebekka Solberg (9 1/2) og mamma Irene Garmann.

Ordet fjell skal være først en liten strek ned, så på skrå opp, en liten strek ned igjen og til slutt en lang strek opp på midten.

Ikke rart at tegnearkene får ben å gå på!

69 barn innom på to timer

Permanenten har åpent for aktiviteter i undervisningsrommet hver eneste helg. Men det har aldri vært så mange innom som denne søndagen:

— Forrige helg var det rundt 20 barn her. Hittil i dag har 69 barn vært innom. Pluss alle de voksne. Og ennå er vi bare halvveis i åpningstiden. Det må være været, smiler en travelt opptatt undervisningsvert Kari Skarperud Pettersen.

Hovedfagsstudenten i kunsthistorie deler ut ark etter ark med spørsmål til rebusløpet i Kinasamlingen, tegneark, pensler og ark med skrifttegn som barna kan se etter. Hun passer på at det siver ut karakteristisk pling-plong-musikk fra den medbrakte kassettspilleren. Og at alle får hjelp om de skulle trenge det.

Den travle verten skulle hatt seks armer. Minst.

På egen hånd

Erik Hølleland (11) er her sammen med lillesøster Martina (8) og mamma Beth C. Hølleland. Mens mamma og Martina fremdeles sitter ved bordet og tegner, har Erik gjort seg ferdig for lengst.

— Ha'kkje dåkker flere skrifttegn eg kan male? Eg kjeder meg! sukker han. Undervisningsverten gjør så godt hun kan:

— Du kan jo ta med deg tegneark og blyant og kopiere skrifttegnene som henger rundt omkring i Kinasamlingen, foreslår hun.

Vi henger oss på Erik. Vandrer rundt blant tykke buddhafigurer, skjør porselen, imponerende paradeuniformer, aneportretter ý og skumle spyd. 13 på rekke langs veggen i tredje etasje.

— De spydene der heter snake-, guando-, halvadir-, axe-, hook- og long-spear, forklarer han veslevoksent.

— ?

— Det har eg lært fra Play Station 2-spillet «Dynasti Warriors 2». Det er et kinesisk krigsspill. Og alle krigerne har kinesiske navn. Eg e' veldig interessert i det gamle Kina. De hadde unike krigere, forklarer poden.

— En gang handlet fjernsynsprogrammet «Schrödingers katt» om at videospill kan være lærerike. Den episoden fikk eg ikkje lov te' se, betror han oss indignert.

Flink til å tegne

Sammen med Erik har vi tegnet oss gjennom skrifttegnene for porselen, drage og voktere.

Eriks tegn ble mye finere enn våre:

— Ja, eg begynner å få teken no. Men eg tegner mye, eg altså. Har likt å tegne alt mulig helt siden eg var liten. Alt utenom dukker då, trøster han oss.

Vi går tilbake til mamma og lillesøster. Nå er også de ferdige. Erik viser stolt frem de flotte skrifttegnene han har malt. De skal han ha med seg hjem. Så kan han vise tjommiene hvordan de skal skrive drage og voktere på kinesisk.

Og har du lyst til å prøve deg på et kinesisk skrifttegn eller to selv, så er det ny sjanse på undervisningsrommet i Permanenten også neste helg ý