Han har prøvd seg før, Knut Michael Haugland (16) fra Moss. Den ungdomsdrevne lokal-tv-kanalen Riz i Moss ble imidlertid ingen økonomisk suksess. Derfor satser han nå på en riksdekkende tv-kanal, med hovedkontor i Moss og distriktskontor i Bergen.

— Vi skal sende over kabel- og parabolnett, og trenger derfor ikke konsesjon. Håpet er å etablere oss i alle de største byene i Norge. Men foreløpig er det bare i Moss og Bergen vi får kontorer, sier Christian Hjellestad (18) til Bergens Tidende. Han er redaktør for kontoret i Bergen. Planen er at det skal bygges opp en stab med 25 medarbeidere her i byen. Bergensredaktørens bakgrunn er to år som ansvarlig for en nettavis om data- og tv-spill.

— Vi skal kjøpe inn amerikanske tv-serier. Men meningen er også å produsere mye selv. Og da mest i Bergen. Målgruppen er ungdom fra 14 til 30 år, forteller Christian Hjellestad til BT.

Han sier at stasjonen kan nå ut til vel 1,2 millioner seere over hele Norge, men at første mål er 250.000 seere. Foreløpig har Kanal 5 Norge fått avtale med kabel- og nettselskapet UPC AS om å sende på deres nett. - Men vi håper på flere avtaler med andre kabelselskaper, sier Hjellestad til BT.

Men først må økonomien på plass. Og det har slett ikke vært lett å skaffe sponsorer. Budsjett for første år er 40 millioner kroner. Så langt er bare en million i boks, ifølge initiativtakerne.

— Vi regner uansett med å kunne være på luften i mars, sier Hjellestad.