Problemene oppsto da feil kabel ble kuttet under vedlikehold av telefonsentral.

Summetonen borte

Klokken 13 tirsdag forsvant summetonen hos 10.000 fasttelefonabonnenter i området Skjold — Blomsterdalen.

— En av entreprenørene våre skulle utføre vedlikehold på telefonsentralen på Skjold. Ved et uhell kom de til å kutte en kabel som går ut til 10.000 abonnenter, sier Per A. Meling, regional informasjonssjef i Telenor.

Entreprenøren jobbet på spreng med å skjøte kabelen sammen igjen. Telefonabonnentene ble lovet å få summetonen tilbake innen klokken 18 tirsdag kveld. Men viste seg å være for optimistisk.

Flyet måtte snu

— Det viste seg at vi måtte ha en spesialkabel, som lå lagret i Grimstad. På grunn av tåken på Flesland, fikk ikke flyet med kabelen lande. Flyet måtte returnere til Kristiansand, sier Meling.

På andre førsøk kom imidlertid den viktige kabelen flyveien til Bergen.

— Takket være kabelbiter vi fant her og der, pluss kabelen som ble fløyet inn, har vi fått fikset feilen. De fleste abonnentene hadde fått igjen summetonen ved 20.30-tiden. Resten skal få den innen klokken 23, sier Meling.