Det har strømmet inn tips søndag om at Ulvik i Hardanger har vært uten dekning både på mobil og fasttelefon.

Ifølge tipserne oppsto feilen lørdag kveld, og ble først rettet etter 16 timer.

Vi prøvde å sjekke hva er skjedd og vil skje med hos Telenor , men det var lettere sagt enn gjort.

Dekningsdirektør Bjørn Amundsen tok telefonen, men kunne ikke hjelpe.

— Jeg er i Roma og på vei om bord i et fly. Jeg har boarding nå. Prøv pressevakten, sa Amundsen.

Så prøvde vi pressevakten, der en metallstemme svarte: «Velkommen til sentralbordet. Vi er for tiden stengt».

Vi prøvde også regional informasjonssjef Per A. Meling, men han er på ferie til mandag. Han henviser for øvrig også til pressevakten på mobilsvar.

Har du tips om saken? Ring eller send MMS til 2211, eller send e-post

«Jeg aner ikke noe»

Etter å ha lett etter feilmeldingstatus på internett - noe for eksempel BKK har, ringte vi kundeservice 05000.

Her ble vi møtt med en tilsynelatende endeløs rekke med beskjeder og tastevalg for å komme videre.

Det aner jeg ikke noe om... De som vet noe, er ikke her

Til slutt fikk vi kontakt, men da kundebehandleren skulle sette over til «noen som kanskje visste», endte det med død linje.

Nytt forsøk, og etter lang venting, fikk vi følgende svar:

— Nei, det aner jeg ikke noe om.

- Vi vil gjerne lage en sak om dette, er det noen andre som kan si noe?

— De som vet noe, er ikke her.

- Er det ingen jeg kan ringe for å få vite hva som skjer?

— Nei, de er ikke inne.

Visste litt mer

Etter hvert ble vi imidlertid satt videre til mobilavdelingen, som hadde noe bedre oversikt.

— Ja, vi har fått meldinger om en god del feil i Ulvik. Reparatører fra Telenor er der nå. Men vi vet ikke når det kan bli rettet, sier kundeansvarlig Julie Langedahl.

- Det er vanskelig å finne ut noe på nettet?

— Ja, jeg tror ikke vi har dekningskart der.

- Dette skal ha skjedd også før i Ulvik? Har dere noen historikk over hendelsene?

— Ja, men det er en annen avdeling som har - teknisk support. De er ikke på plass nå. Jeg kan opprette sak. De kommer i morgen.

- Vel, virker nødnumrene i området da?

— Ja, vi tror det, men vi er ikke 100 prosent sikre.

- Misforståelse internt

Ved 20.30-tiden søndag kveld opplyser direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar i Telenor, Torild Lid Uribarri i en e-post at problemene skyldes en feil på en sjøkabel.

Natt til søndag ble kabelen reparert.

— Reparasjonen har vært komplisert og omfattende, med både kabelskip og mini-ubåtinvolvert. Arbeidet startet lørdag 21. mai kl. 21.00. Trafikken kom inn igjenved 13-tiden søndag, står det i e-posten.

Hun beklager mangelen på informasjon om saken og forklarer at pressetjenesten skal være bemannet hver dag hele året. Det var den ikke i dag.

— Detteskyldes en misforståelse internt i Telenor, og vi beklager at BT ikke oppnåddekontakt med oss. Samtidig beklager vi overfor kundene våre som ble rammet avdenne feilen.

Nettet kom tilbake i Ulvik etter 16 timer.

Diskuter saken under!

INGEN INFO: Skjermdump fra Telenors nettside. Her står det ingenting om feil i telenettet.
TELENOR.NO