Pål Davidsen har en 89 år gammel mor. Hun bor alene i et hus i Bergen. Helsen har begynt å bli skrante. Derfor har hun trygghetsalarm tilknyttet telefonlinjen. Men linjen virker ikke. Og når Davidsen prøver å ringe Telenor for å si fra, og få rettet feilen, da er det ikke svar å få.

— Jeg ringer kundetelefonen. Sentralbordet er stengt. Men jeg får etter hvert et tastevalg man skal bruke om det er fare for liv og helse. Men det er ingen som gidder å ta telefonen, sier Davidsen.

I flere timer fredag kveld var det umulig å få kontakt via nødnummeret.

«Feilmottaket er stengt»

Telefonlinjen til Davidsens mor hadde vært ute av funksjon i rundt et døgn. Hjemmesykepleien prøvde også å kontakte Telenor - uten resultat, ifølge Davidsen. Selv forsøkte han å få fatt i Telenor i flere timer.

Da bt.no prøvde samme fremgangsmåte, fikk vi samme resultat. Gjennom flere runder med tastevalg fikk vi tre ganger høre at «Telenors feilmottak er stengt». Da vi til slutt fikk beskjeden «hvis det er fare for liv og helse, tast én», fikk vi ringetone - men ingen svarte. Vi lot telefonen ringe i halvannet minutt.

— En ting er dette med min mor. Hun greier seg. Men det er jo hårreisende at et teleselskap ikke tar telefonen. Man kan jo tenke seg situasjoner. Tenk hvis det var fare for liv og helse, sier Davidsen.

— Forutsetningen for at gamle og syke kan bo hjemme, er jo at de har en telefonlinje som fungerer.

- En svikt i rutinene

Telenor har denne vakttelefonen for å kunne håndtere alvorlige situasjoner der folk må ha rask kontakt med selskapet. Ifølge informasjonssjef i Telenor, Scott Ingebrigtsen, skyldes feilen en svikt i selskapets rutiner. Den som går på vakt, skal logge seg på for at vakttelefonen skal fungere, men det har ikke skjedd.

— Det har vært en svikt i påloggingen mellom vaktskifter. Det er beklagelig, og vi vil se nærmere på våre rutiner for å unngå at noe slikt skjer igjen, sier Ingebrigtsen.

I 23.30-tiden fredag kveld var feilen rettet.

— Nå er alt i orden. Jeg har testet det selv, og jeg kom igjennom - telefonen ble plukket opp etter to-tre ring, sier Ingebrigtsen, som legger til at vakttelefonen trolig ikke har vært ubetjent i mer enn et par timer fredag kveld.

Lørdag formiddag forteller Pål Davidsen at han omsider har fått kontakt med teleselskapet.

— Nå fikk jeg helt grei service, sier han.

PRIVAT