Flere i Bergen har slitt med å ringe og motta telefoner med mobiltelefonen. Også i BT-redaksjonen er det vanskelig å bruke mobilen.

Da bt.no ringte Telenor i dag, ble vi satt over til tre ulike pressekontakter, men her var det kun mobilsvar.

— Vi kommer ikke gjennom til dem. De har jo bare mobiltelefon, sier den Telenor-ansatte.

Bedriftskunder

Til slutt kom vi likevel gjennom til Per A. Meling, selskapets informasjonssjef på Vestlandet.

— Det stemmer at nettet er ustabilt. Problemet gjelder kunder med ProffNett-abonnement, sier Meling.

Alle de berørte kundene har mobilabonnement gjennom arbeidsgiveren sin.

Proffnett

Ifølge Aftenposten loggførte Telenor kl. 11.30 en feil i «proffnettet», som knytter sammen bedriftkundenes mobiltelefoner på et nett.

ProffNett har over 300.000 brukere, og er en av Telenors mest populære tjenester for bedriftsmarkedet.

Dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen, sier til Aftenposten.no at problemene er omfattende, og også berører innkommende samtaler til proffnettkunder fra andre mobilnett og operatører.

— Grunnet store kapasitetsproblemer i nettet så vil mange oppleve at man må prøve å ringe både fem og ti ganger for å komme igjennom, men årsaken til problemene er fortsatt ukjent, sier Amundsen.

Han kan følgelig ikke si noe om når Telenor forventer at feilen er rett og proffnettet vil fungere som normalt igjen.

— Jeg håper selvsagt vi klarer å fikse dette så raskt som mulig, men kan på nåværende tidspunkt ikke gi noe estimat på når så skjer.

Telenor tør ennå ikke å anslå når feilen vil være løst. Årsaken skal være defekt teknisk utstyr.

Hjelp oss med å kartlegge feilen! Har du merket problemer med mobilen i dag? Skriv gjerne en kort rapport i feltet under!

MOBILKRØLL: Informasjonssjef Per A. Meling bekrefter at mange av Telenors bedriftskunder er rammet av feilen. FOTO: Telenor