Da telefonsystemet på det kommunale asylmottaket i Norheimsund sluttet å virke, ville Jan Ove Hopland være god nabo. Derfor fikk beboerne låne privattelefonen hans. Det skulle vise seg å bli en dyr fornøyelse.

Hopland var klar over at de fleste samtalene var utenriks, men ved hjelp av kontantkort beregnet på utenrikssamtaler, skulle ikke disse samtalene koste Hopland mer enn et par kroner.

Overraskelsen var derfor stor da telefonregningen for oktober og november dumpet ned i postkassen forrige tirsdag. Regningen var nemlig på kr. 131.810,-.

Fakturaen inneholder blant annet 197 oppringninger til Kongo på til sammen 6 timer — til 28 kroner minuttet.

— Hadde jeg hatt dårlig hjerte hadde jeg ikke vært her nå. Jeg fikk helt panikk når jeg fikk regningen. Det er jo ekstremt mye penger, sier Hopland.

Vil ikke betale regningen - Jeg har vært dumsnill og blitt grundig lurt. Dette er svindel, sier Hopland.

Hovland verken vil, eller kan, betale rekordregningen.

— Nei, jeg tar ikke ansvaret for dette. Det nytter ikke. Jeg har ikke tenkt til å betale for dette resten av livet, sier den uføretrygdede 33-åringen.

— Hvem skal da betale?

— De som har brukt telefonen.

— Mange vil kanskje tro at du bare prøver å vri deg unna regningen med dette. Ærlig talt - det er ikke du som har ringt selv?

— Nei, det er det ikke. Dette er numre som jeg ikke kunne funnet på selv, sier Hopland.

Tele-rekord Telefonleverandøren Kvamnet AS har aldri sendt ut en så høy telefonregning til en privatperson tidligere.

— Vi har aldri vært ute for noe slikt før. Ikke i nærheten en gang. Vi ble veldig overrasket, og måtte sjekke om dette virkelig kunne være rett, sier daglig leder Steinar Foss Andersen.

— Hvordan ser dere på at Hopland sier at han ikke kan betale?

-Vi har ikke tatt stilling til det ennå, men det er han som er ansvarlig for dette. Vi må prøve å finne en løsning som er god for både han og oss. For noen må betale denne regningen. Vi blir belastet av våre leverandører for samtalene, sier Andersen.

— Jo, det er mitt ansvar - helt og holdent. Men på den andre siden - det var ikke jeg som ringte, svarer Hopland, som nå stenger telefonabonnementet sitt.

-Det har ikke noe for seg å ha telefon hvis jeg må drive å betale ned på dette her, sier han.

Uansett om regningen blir betalt eller ikke, planlegger Hopland å sende rekordregningen til lokalhistorisk museum.

— Ja, det er flere som har anbefalt meg å gjøre det.

- Ikke kommunens problem Kvam kommune har ingen planer om å hjelpe Hopland.

— Jeg kjenner ikke saken utover det som er kommet frem gjennom lokalavisen. Men i utgangspunktet er ikke dette vårt problem. Vi har ikke ansvar for hva disse folkene gjør og ikke gjør, sier Kvam-rådmann Knut Terje Rekve til bt.no.