MAGNUS VOLLSET magnus.vollset@bt.no

Enkelte ventet i flere timer før de kom gjennom til kontoret. Flere ga opp og la på.

— Det har nesten vært kaos. I går brøt telefonnettet sammen, og datasystemet har gått tregt. Vi kan ikke leve med så lang ventetid, sier gruppeleder for Fastlegekontoret i Hordaland, Anne Grete Schrøder. I går var flere av de ansatte på jobb i over ti timer. Uten pauser.

— Det har gått i ett. Idet vi legger på telefonen, kommer en ny inn. Vi må legge av røret når vi skal på do, sier en.

— Dette går ikke. Fortsetter vi slik, produserer vi sykemeldinger, sier Schrøder.

Før helgen trodde de ansatte på Fastlegekontoret at det største trykket ville komme først i neste uke. Men allerede mandag tok de ti på kontoret imot henvendelser fra 2390 personer som ønsket å bytte lege. Sammen med Oslo har Hordaland hatt størst pågang i landet så langt.

Fra i dag vil Fastlegekontoret i Hordaland utvide staben slik at 20 personer svarer på telefonen.

— Det har vært veldig uheldig å la publikum måtte vente så lenge. Men jeg er overrasket over hvor positive alle har vært, til tross for de lange ventetidene, sier Schrøder.

Over helgen utvider kontoret til å være åpent frem til åtte om kvelden.