Loven tillater nemlig teleselskapene å etterfakturere i inntil tre år, selv om bevisene for lengst er slettet.

Flere titalls kunder i Tele2 har klaget etter å ha fått ekstraregninger på opptil 10.000 kroner for samtaler som skal ha funnet sted for over ett år siden, til tross for at de hele tiden har betalt sine faste regninger. De fleste regningene er ikke spesifiserte.

Beklager, teknisk feil

Tele2s direktør for kundeservice, Arne Håkon Burdal, skylder på en teknisk feil.

— Dette er samtaler som er utført. De er ikke kommet med i den fakturaperioden de skulle, men er blitt overført til senere perioder. Det er beklagelig at slikt skjer, men vi forbeholder oss retten til å etterfakturere, sier Burdal.

— Men hvordan kan kundene vite at dette dreier seg om reelle samtaler?

— Det ligger i systemet vårt. Vår praksis er å ta vare på samtaledata for fakturaer som ikke er betalt. Jeg tror vi skal kunne bevise overfor Teleklagenemnda og kundene at regningene stemmer, sier Tele2-direktøren.

Kan ha brutt konsesjonen

Men i så fall kan Tele2 ha brutt konsesjonsvilkårene. Datatilsynet krever nemlig at selskapene sletter alle samtalespesifikasjoner innen tre måneder.

— Hovedregelen er at data skal slettes innen tre måneder. Selskapet må ha et annet rettslig grunnlag for å oppbevare dataene lenger, bekrefter informasjonssjef Hege Njaa Rygh i Datatilsynet.

— Det er en merkelig situasjon. Teleselskapene har rett til å kreve inn penger for tjenester som ligger langt tilbake i tid, samtidig som de ikke kan fremvise en spesifisert faktura som forteller kundene hvilke samtaler det dreier seg om, sier sekretariatsleder Merja Ailus i Teleklagenemnda. De første klagene kommer opp til behandling i nemnden i løpet av sommeren.