Gjennombruddet på spillmarkedet har brakt datateknikk-studentene ved NTNU i Trondheim til Silicon Valley, og gitt kontakter i Google og Apple. Om noen måneder har de klart et nytt spill for smarttelefoner og nettbrett.

— Men nå vil vi hjem igjen for å jobbe. Vi leter etter lokaler for å jobbe i spillmiljøet i Bergen, sier Martin Nybø Vagstad (24).

App-bransjen er ikke ulik musikkbransjen. Du lager en sang. Enten blir den en hit, eller så blir den glemt.

Dirtybit skapte hiten Fun Run - et spill der du løper om kapp med venner i sanntid. Spillet har multiplayerfunksjon der flere spiller sammen - på samme måte som Wordfeud.

På to år har selskapet vokst fra kjøkkenbenken til åtte ansatte. De har hvitmalte lokaler i Miljøhuset i trønderhovedstaden, rader med Macer, flatskjerm, store whiteboard-tavler med post-it-lapper i pastell og kjøleskap som jevnlig fylles opp fra E. C. Dahls Bryggeri.

Post-it-lappene er hva som skal gjøres, kjøleskapet er belønning om de lykkes.

— Resultatene er langt over alle vår drømmer, sier daglig leder Erlend Børslid Haugsdal (24).

Størst i Midtøsten og Asia

Med Fun Run nådde de topplassen i USA, og på ett tidspunkt hadde de flere nedlastninger enn Youtube, Snapchat og Instagram.

I tillegg har de ifølge Apples og Googles app-lister hatt topplasseringer i ti land i Midtøsten og Asia. Fremdeles rangeres spillet blant verdens 100 mest populære.

FunRun 2.jpg

— Det finnes over en million apper å velge mellom på App Store. Hvorfor har dere lykkes?

— Det viktige er å komme på topplisten. Da gjør Google arbeidet med å promotere og distribuere spillet, sier Nicolaj Broby Petersen (24).

Dirtybit konkurrer medalt fra gutteromsselskaper til utenlandske selskaper og større IT-selskaper. På nettbrett og mobiltelefoner kan hvem som helst lage og utgi sine egne spill. Før spillet slippes, må det godkjennes av Apple og Google, som også krever 30 prosent av fortjenesten. Er nåløyet passert og spillet plassert høyt på App Store, er det mulig å tjene penger.

— Wordfeud-gründeren Håkon Bertheussen, også han fra NTNU i Trondheim, tjente flere titalls millioner på sin app. Hvor mye har dere tjent?

— Vi har råd til å ansette folk, kjøpe lisenser og leie lokaler. Vi har også brukt penger på oversettelser til åtte språk. Men vi bruker inntektene til å utvikle selskapet. Pengene vil vi ikke kommentere nå, sier Aurora Klæboe Berg (24), som er forretningsutvikler i Dirtybit

Hun viser til at Fun Run-suksessen kom uten en eneste krone i markedsføring.

— Det er få som har klart det før oss. Vi holdt #1 i USA helt til Google Maps for Iphone ble sluppet for ett år siden, sier hun.

Først et foresøk

Spill-eventyret startet med at Erlend Børslid Haugsdal og Nicolaj Broby Petersen møttes på datateknikkstudiet på NTNU. De startet Dirtybit i 2011 for å utvikle spill for Iphone og Android. Deres første spill, Drop the Box, ble ingen stor suksess, men de dro inn nok penger til å kjøpe lisenser til dataprogrammet de trengte til å utvikle et nytt spill.

Vinteren 2012 ble Martin Nybø Vagstad med, og sammen utviklet de Fun Run. Martin Nybø Vagstad og Erlend Børslid Haugsdal vokste opp sammen på Eidsvågneset, og de mange timene med dataspill ga inspirasjon til Fun Run. Da spillet ble en hit, satset de for fullt og ansatte de enda fem personer.

— For å utvikle apper for Apples system trengs en Mac. For Google-plattformer kan man bruke hva som helst. Det koster noen hundrelapper for å få publisere apper på Apples og Googles plattformer, ellers trengs lite startkapital. Men det krever mye jobbing, ofte døgnet rundt, sier Nocolaj Broby Petersen.

Fikk fart med Twitter

Spillet er gratis å laste ned. Det Dirtybit tjener penger på er at folk kjøper virtuelle penger for å få pyntegjenstander til spillfigurene - såkalte «in app purchases». I tillegg har spillet reklame.

Sosiale medier, og spesielt Twitter, har vært markedsførere. Spillmakerne tror de fikk fotfeste i USA ved at skoleelever i Texas først spilte det. Deretter har de spredd det på sosiale medier.

— En spill-app har normalt levetid på halvannet år. Klarer selskapet å leve lenger?

— Fun Run fornyes med oppdateringer hver fjerde uke. Vi har levert nye versjoner med nye baner, spilltrakter og tema. Vi forsøker å holde på spillerne så lenge som mulig, og forteller at Fun Run kan spilles overalt - enten de er på bussen eller på do, sier Nybø Vagstad.

— For få år siden visste knapt noen i Norge hva en app var. Nå laster vi ned et ned utall spillapper. Er markedet snart mettet?

— Bruken av smarttelefoner vil øke, og langt mer enn PC-bruk. Veksten blir spesielt stor i land som India og Kina. Mulighetene vil bare bli større for oss, sier Broby Petersen.