• Svai i ryggen, så krum i ryggen! En, to, tre, fir! Husk skuldrene over hoftene! En gang til! Fem, seks, syv, ått! Bruk armer, ansikt, alt mulig!

Atten hestehaler vipper i funky takt med Justin Timberlake, han hip-hop-eksen til Britney Spears, du vet. Fiks ferdig utdannet fra London Studio Centre er Silje Maubach (22) en dansetur hjemme i Bergen for å kurse Hildemors beste showdansere i streetdansens nyeste nye.

Tilbake på danseskolen hun begynte på som tiåring. Der hun debuterte som danselærer allerede som 16-åring.

— En, to, tre, fir! Slipp dere mer løs, lev dere inn i dansen, dere kan dette nå! Fem, seks, syv, ått! Bra!

Med fortid fra danselinjen på Langhaugen skole og dansegruppen D'Control reiste Silje til London i millenniumåret 2000, for å gjøre danselysten til levebrød.

«Å danse gir en slags rus», sa hun til BT da vi tittet innom skolen ved King's Cross høsten 2001.

I London har livet hennes de tre siste årene vært dans, dans og atter dans. Dans og historie. Dans og sang. Dans og anatomi. Dans og drama. Med base i et internatrom med fire senger i Holland Park og deltidsjobb i baren i diverse musikalteatre.

Sånt blir det for eksempel en cand. mag.-grad av.

— Men det er nå det begynner, sier Silje med skrekkblandet fryd, mens hun skummer sin bergenske cappuccino.

Søndag går turen tilbake til London. Der venter en annen dans. Den heter agenter, auditions, tålmodighet - og enda mer tålmodighet.

Må ha et image

Etter bare to måneder i «jungelen» vet hun nemlig noe hun ikke visste da hun mottok sin BA-grad i teaterdans i juli.

— Jeg har skjønt at det ikke er danseferdighetene som avgjør om du skal få en flying start etter skolen, sier hun, ettertenksomt.

— Det handler aller mest om å kunne tilby et image. At du har rett hår og rett sminke, for eksempel. At produktet er interessant. At du er like mye artist som danser. At du kan synge og være litt skuespiller. Sånt betyr faktisk mer enn danseferdighetene, når musikaljobbene deles ut.

Det er den tøffe leksen Silje har lært de to månedene hun har levd auditionlivet i London.

Må spille og synge

— London Studio Centre var en god skole, men dramabiten var for tynn i forhold til kravene som settes til en danser, oppsummerer hun nå. Det er nemlig ikke bare å være blond og blåøyd når det møter opp førti blonde og blåøyde toppdansere på en audition. Og instruktøren kanskje ønsker seg en rødhåret danser med ildfulle øyne!

— Men nå er jeg på listene hos fem agenter og håper at det skal skaffe meg de inngangene jeg trenger i starten.

I høst fikk Silje en forsmak på jobblivet, da hun fikk en rolle i et Robbie Williams-show.

ý En veldig artig opplevelse, selv om det bare var en liten jobb. Robbie Williams var veldig proff og seriøs ý og betalte veldig godt, gliser hun.

Dessuten var maten i kantinen i Pinewood-studioet visstnok veldig bra...

Og i neste uke skal hun til Birmingham, auditionplukket til en jobb for sjokoladegiganten Cadbury's. Hennes første pund etter skoleslutt. Grattis!

— Det er bare å innse at det er gjennom sånne jobber du får erfaring og blir synlig, slår hun realistisk fast.

Silje er sjefen

Men i dag er det Silje som er sjefen, på Hildemor-parketten: ý En, to, tre, fir. Så svaier du der, så krummer du der. En gang til!

Justin fra boybandet blåser ut og atten hestehaler vipper i takt.

Northern Line til West Finchley og Teaterland neste stopp.

DANSELÆRER: Nettopp utdannet fra London Studio Centre er Silje Maubach en svipp hjemme i Bergen for å undervise Hildemors beste showdansere. <br/>FOTO: KNUT STRAND
KNUT STRAND