25. september er det premiere på skuespillet «Nora», Marianne Løseths dypt personlige bearbeidelse av Henrik Ibsens «Et dukkehjem». Temaet er familievold, og kvinner og menn som blir undertrykt i parforhold.

Ideen til stykket fikk hun etter at bestevenninnen Hanne Kristine Olsen ble drept i juni 2001. — Jeg husker at drapet skjedde fredagen før Cutty Sark-festivalen. Hele byen festet bare videre som om ingenting hadde hendt. Jeg ble kjempefortvilet. Der og da ble det viktig for meg å få fortalt folk om hva som faktisk hadde skjedd, sier Løseth.

- Gal verden

Bare noen dager etter at hun selv hadde vært i Bergen tingrett og vitnet mot mannen som tok livet av bestevenninnen, ble landet rystet av nok en familietragedie. I Sveio drepte en familiefar sin kone og sine to døtre, før han tok sitt eget liv. Samme dag skjøt en Bodø-mann både seg selv og sin samboer.

— Da begynte jeg å lure på om verden er totalt gal. Det går jo ikke mer enn et par dager mellom hver gang vi leser om nye familietragedier. Jeg mener det er på høy tid at vi fjerner tabustempelet fra volden, og begynner å snakke om den i stedet, sier Løseth.

Etter å ha diskutert ideen men noen skuespillervenner, kom hun frem til at «Et dukkehjem» av Henrik Ibsen var den perfekte basisen for et skuespill om familievold.

— Forskjellen er at her blir Nora drept. Når hun bestemmer seg for å gå fra Torvald Helmer, tar han livet av henne med 34 knivstikk, forteller Løseth.

Kvinnesyn fra 1880

— Handlingen er satt til 2003 - mens Helmer fortsatt lever på 1880-tallet, med datidens språk og kvinnesyn, forteller skuespiller og tekstforfatter Julie Gjørtz Howden, som skal spille Nora.

Både Løseth og Howden ønsker at stykket kan være med å sette søkelys på fysisk og psykisk terror i hjemmet, samt hvilke forferdelige konsekvenser det kan få.

— Alle i salen vil vite at det skal skje et drap, uten at noen av dem kan gjøre noe for å forhindre det. Jeg vil at publikum skal føle den samme maktesløsheten som en føler når en betrakter et slikt forhold utenfra. Dette er historien om noe som skjer i dag, og som vil skje igjen. Det foregår i absolutt alle samfunnslag, sier Løseth.

For tøft å delta selv

Prosjektgruppen har samarbeidet med Krisesenteret for Kvinner og organisasjonen Alternativ til Vold om temaet. Til tross for at finansieringen ikke er helt på plass ennå, er Løseth og Howden fast bestemt på at skuespillet skal settes opp.

— Håpet vårt er å kunne dra på turné på skoler over hele Vestlandet til høsten. Målet er å lage en solid forestilling som kan få folk til å snakke om det de har sett, sier Løseth.

— I hvilken grad vil publikum kjenne igjen Olsvik-drapet i skuespillet?

— Jeg tror ikke det er noe i stykket som kan kobles direkte med drapet på Hanne Kristine. Det ville blitt helt feil. Likevel er det blitt et dypt personlig skuespill. Jeg hadde aldri klart å skulle være på scenen selv. Det var blitt altfor tøft for meg, sier Løseth.

- Viktig med støtte

Hun poengterer at noe av det viktigste for dem som blir undertrykt, er å få støtte fra sine nærmeste.

— Selv om jeg var totalt uenig i måten Hanne Kristine levde livet sitt med Jabr, var det viktig for meg å være der for henne. Av og til kunne jeg se at det hjalp, forteller hun.

De to siste årene har vært svært tunge både for Marianne Løseth og Hanne Kristines andre bestevenninne, Henny Ekerhovd. De to har søkt trøst hos hverandre, og sammen med Hanne Kristines familie. Løseth føler hun nå endelig klarer å se fremover.

— Jeg gleder meg til å komme i gang med skuespillet. Jeg er heldig som kan bruke noe av mitt vennskap med Hanne Kristine i dette teaterstykket. Resten av det vi hadde sammen, forblir privat, sier Løseth.

FOR STERKT: Skuespiller Marianne Løseth (t. h.) har valgt å overlate scenen til Julie Gjørtz Howden når hun til høsten setter opp skuespillet «Nora», inspirert av drapet på bestevenninnen Hanne Kristine Olsen. – Det var blitt altfor tøft for meg å stå på scenen selv, sier Løseth.
FOTO: FRED IVAR UTSI KLEMETSEN