Tekniske problemer skapte store problemer for Bergen Taxi gjennom natten.

— De første meldingene om teknisk svikt fikk vi i to-tiden i natt. Siden fire-fem i morges har vi jobbet for å få opp vårt alternative kommunikasjonssystem. Nå driver vi som normalt, sier administrerende direktør Jan Valeur like over klokken åtte.

Taxisentralen kommuniserer nå med bilene over telefon, i stedet for det nettbaserte styringssystemet.

Dataproblemene skapte problemer for drosjesentraler landet rundt. Rundt 3000 drosjer er rammet.

Full stans

I morgentimene tok Bergen Taxi ikke imot telefoner.

På nettsiden varslet de forsinkelser for allerede mottatte bestillinger.

Taxiene sto stille på holdeplassene, mens kundene strevde med å få kontakt, forteller en sjåfør som ringer BT.

Ifølge Valeur, har Bergen Taxi aldri tidligere opplevd en slik svikt.

— I alle datasystemer er det skurring fra tid til annen, men denne svikten har vi ikke vært borti tidligere, sier han.

Forplantet seg

Problemene for Bergen Taxi forplantet seg til de mindre sentralene.

Bergen Taxi med ca 450 taxier har 60 prosent av kapasiteten. Nest størst er Norgestaxi med 160 biler.

— Her har vi et veldig trøkk i morgentimene, forteller driftsleder Borge Hovland like før syv.

— I frykt for busstreik har mange forhåndsbestilt taxi. I tillegg kommer alle som ringer på grunn av problemene til Bergen Taxi.

Norgstaxi hadde klokken syv ca. en halv times ventetid på taxi, opplyser han.

Ved byens tredje største drosjesentral, Taxi 1, fungerer sentralen som normalt, forteller dagvakt Jannike Madsen.

— Vi er forberedt på en del ekstra telefoner på grunn av problemene til Bergen Taxi, men har ikke merket så mye til det ennå.

Taxi 1 har i morgentimene noen og tretti biler ute på veiene.