Er du bedre kjent i Bergen enn drosjesjåføren? Prøv testen i høyre marg, og bli med i trekningen av BTs kartbok for Bergen. I margen finner du også lenke til Vestlands-testen vår.

Eva Gullaksen (64) er forferdet etter turen med NorgesTaxi før jul. Hun skulle fra bystasjonen til Landås. Underveis reagerte hun på sjåførens veivalg om Sollien, og spurte om han ikke visste hvor de skulle hen.

— Da svarte han ikke. Jeg spurte flere ganger, men han bare fortsatte å kjøre. Da jeg ba ham ta til høyre i et kryss, og han svingte til venstre, ble jeg fly forbannet, sier Eva Gullaksen. Den påfølgende dagen tok hun kontakt med NorgesTaxi og klaget over episoden. Hun har ikke hørt noe fra selskapet siden.

Bare skriftlige klager

NorgesTaxi registrerer skriftlige klager og gir tilbakemelding til kunden. Muntlige klager blir ikke fulgt opp. Eva Gullaksen fikk ikke opplyst at klager må formuleres skriftlig.

— Jeg har ikke sett klagen fra Gullaksen. Hun har nok snakket med en på vårt sentralbord, som har veldig mye å gjøre. Dette er en svikt i systemet, forsikrer daglig leder av NorgesTaxi, Jan Tennfjord.

Eiere ansetter egne sjåfører

Jan Tennfjord beklager episoden.

— Dette er forskrekkelig. Vi legger stor vekt på at våre sjåfører skal kunne uttrykke seg både skriftlig og muntlig. Vi avholder også kurs for drosjeeiere og sjåfører slik at de skal være godt kjent, men vi klarer ikke å fange opp alle områder, sier Tennfjord.

NorgesTaxi er en formidlingssentral der hver sjåfør er selvstendig næringsdrivende. Dermed er hver eier selv ansvarlig for å ansette sine sjåfører.

— Alle våre sjåfører skal ha kjøreseddel og bevis på at de er kvalifisert, men det er teoretisk mulig at drosjeeiere har sjåfører som ikke fyller disse kravene, sier Tennfjord.