I juli skulle Tore Joten og familien på fem reise til Dublin med billigbilletter fra Torp flyplass. De hadde bestilt togbilletter fra Bergen til Sandefjord. For å være sikker på å rekke morgenekspressen til Oslo, forhåndsbestilte de drosje gjennom Bergen Taxi kvelden i forveien.

— Vi sa vi skulle til jernbanen, og ba om å bli hentet en time før toget gikk. Kundebehandleren mente 45 minutter var tilstrekkelig. Det var vi enige i, siden det var en søndag morgen og liten trafikk, sier Tore Joten.

En halvtime for sent

Men neste morgen kom det ingen drosje til avtalt tid, klokken 07.15. Etter et kvarters venting ringte Joten til Bergen Taxi, og 07.45 ble de omsider plukket opp utenfor hjemmet på Hop. Da var det under et kvarter til toget skulle gå. Sjåføren mente sjansene for å nå Oslo-toget var størst dersom de kjørte til Arna.

— Dessverre kom vi ett minutt for sent, sier Tore Joten, som berømmer sjåføren for å ha gjort det han kunne for å få familien trygt av sted.

Tre valg

Nå sto familien overfor tre valg:

  • De kunne droppe Irlands-ferien de hadde gledet seg til.
  • De kunne kjøpe nye tog- og flybilletter til Dublin dagen etter.
  • De kunne komme seg til Torp på en annen måte.

De valgte det siste alternativet, og ba om å bli kjørt til Flesland. Der måtte de kjøpe billetter hos Widerøe til full pris, til sammen 10.153 kroner for Joten, hans kone og barna på 13, 15 og 17 år.

**Bergen Taxi:

— Har begrenset erstatningsansvar**

— Jeg følte meg sikker på at Bergen Taxi hadde gode prosedyrer for å dekke merutgiftene vi ble påført, siden de var skyld i komplikasjonene, sier Joten.

Fikk 348 kroner

Men så enkelt var det ikke. Det eneste Bergen Taxi sa seg villig til å dekke, var utlegget på 348 kroner som familien hadde hatt for turen fra Hop til Arna, og derfra til Flesland.

— For oss var dette svært overraskende. Vi trodde vi var i trygge hender da vi forhåndsbestilte drosjen kvelden i forveien. Bergen Taxi klarte ikke å levere varen vi hadde avtalt. Jeg finner det både underlig og urettferdig at merutgiftene da blir veltet over på oss, sier familiefaren.

- For knapp tid

Taxiselskapet peker i avslaget om erstatning på at familien burde ha beregnet bedre tid til togavgangen.

— Vi prøvde jo på det, sier Tore Joten.

— Men uansett skulle 45 minutter være rikelig med tid til å frakte oss fra Hop til Jernbanen en trafikkstille søndag morgen. Da tar ikke kjøreturen mer enn et kvarter, sier han.

Joten reagerer når han får høre at taxiselskapet først tildeler en sjåfør en forhåndsbestilt tur 10-15 minutter før henting.

- Uforståelig

— Det må være verdens enkleste sak å peke ut en drosje kvelden i forveien, mener han.

Uansett synes Joten det burde være ukomplisert å sende en drosje til adressen hans til rett tid.

— Det er uforståelig. Det var ingen trafikk-kork denne søndags morgenen, og sikkert ikke så mange andre som skulle ha taxi at det skulle bli så lang ventetid, sier han.

Larsen, Bjørn Erik