Umulige trafikkforhold og den nye ordningen med lokal samkjøring, der flere pasienter samles i samme drosje, er noen av momentene som har fått Bergen Taxi til å si opp avtalen med Helse Bergen.

Venter og venter

Da BT var på Haukeland Universitetssykehus i 13.30-tiden i går, hadde Åshild Mehlum (77) fra Straume på Sotra ventet på drosje i en og en halv time.

— Det er altfor lenge. Jeg har sett folk som sitter her og blir stadig blekere. De ser rett og slett sengeferdige ut, sier Mehlum.

Hun forstår godt at Bergen Taxi ikke vil mer.

— Drosjeselskapene kunne klart dette bedre sammen, mener hun.

Se også: Lesernes kaoskart - her er det køer

- Mindre motivert

Noen meter fra Åshild venter en gjeng drosjesjåfører fra Bergen Taxi. De kan ikke starte turen før flere pasienter er samlet.

Drosjesjåfør Sveinung Vaksdal kjører daglig til Haukeland. I går tok han med seg Åshild Mehlum og en annen pasient til Sotra.

— Jeg er mindre motivert etter at samkjøringen startet i sommer. Mange sjåfører vil ikke kjøre hit opp. En grunn er samkjøringen, en annen er trafikken her oppe. Selv innenfor Bergen kommune er det lang ventetid for pasientene, sier Vaksdal.

Artikkelen fortsetter under videoruten...

Trekker til andre områder

Administrerende direktør Jan Valeur i Bergen Taxi bekrefter at det er et problem å få drosjesjåfører til å ta turer fra Haukeland.

– Alle forespørsler om turer blir lagt ut elektronisk slik at man velge hvor man vil kjøre. Og det er ikke til å komme bort fra at Haukeland nok ikke er førstevalget for mange. Sjåførene har en tendens til å trekke til andre områder, der det er enklere trafikale forhold og mindre ventetid, sier Valeur.

Han presiserer at det ikke er en generell holdning å unngå pasientkjøring.

— Våre sjåfører har en profesjonell og pliktoppfyllende innstilling til denne type oppdrag, og er opptatt av å levere. Men når 400 biler er ute og kjører, ser vi at andre og enklere områder velges først, sier han.

– Tøffere enn vi trodde

Økonomi og en den håpløse trafikksituasjonen – på grunn av arbeidet med Bybanen – har fått Bergen Taxi til å kaste inn håndkleet etter bare ett halvt år som hovedaktør i Helse Bergens pasienttransport.

— Dette var tøffere enn vi trodde. Vi visste det kom til å bli en stor utfordring, men var nok ikke godt nok forberedt på at problemene skulle bli så store som de viste seg å bli. Nå er vi havnet i en situasjon der oppgavene rett og slett overstiger vår kapasitet. Vårt motto har alltid vært kvalitet og pålitelighet. Kunden skal vite at drosjen kommer når den skal. Vi opplever stadig oftere at vi ikke klarer å levere varene. En slik situasjon kan vi ikke leve med i lengden. Da vil det før eller siden gå ut over vårt renommé, sier Valeur.

Godt samarbeid

Han understreker at Helse Bergen har vært en god samarbeidspartner og har strukket seg langt for å bidra til å løse flokene, men forholdene har bare forverret seg. Det har for eksempel ikke vært mulig å komme frem til mer smidige løsninger på for inn- og utkjøringstraseer til sykehuset. Drosjene står og stamper i de samme køene som den øvrige trafikken.

Beklager dårlig service

Bergen Taxi-sjefen beklager overfor kunder som har opplevd sviktende service med selskapet.

— Kundene må kunne stole på oss. Derfor har det vært nødvendig å iverksette disse tiltakene, sier Valeur.

Bergen Taxi utfører mellom 600 og 700 pasienttransporter hver uke, og har i tillegg store kontrakter på skoletransport. Taxiselskapet har totalt 450 drosjeløyver, og det har ikke vært mulig å utvide tallet på løyver.

Mye dødtid

Kontrakten med Helse Bergen har vært dårlig butikk. Selskapet får betalt for antall kjørte kilometer, og ikke for ventetid. Tidsbruken på venting har økt dramatisk, ikke minst etter at Helse Bergen i juli i år iverksatte systemet med lokal samkjøring, som innebærer mye dødtid fordi pasienter ikke er reiseklare og skal hentes på ulike avdelinger.

— Vi har ikke direkte tapt på ordningen, men vi har ikke tjent noe heller, sier Valeur.

Drosjetransporten i Helse Bergen har vært heftig kritisert. Tidligere var det Norgestaxi som hadde avtalen om pasientkjøring. Nå kaster Bergen Taxi inn håndkleet, etter et lite år med syketransport.

- Svikter?

— Svikter dere nå Helse Bergen og deres pasienter?

— Både ja og nei. Det er klart de får en utfordring de skulle vært foruten. Men vi har sagt at vi skal være felksible og hjelpe til i en overgangsfase, sier Valeur.

Avtalen ble sagt opp i går og har en oppsigelsestid på tre måneder.

— Om vi slutter med pasientkjøringen akkurat da vil tiden vise. Vi skal som sagt være fleksible, sier Valeur.

- Beklagelig - Det er beklagelig at Bergen Taxi nå velger å si opp avtalen, men helseforetaket tar dette til etterretning, og forutsetter at servicen overfor for våre pasienter opprettholdes til avtalen avsluttes, sier seksjonsleder Guttorm Brattebø ved Akuttmedisinsk seksjon KSK, Haukeland Universitetssykehus, i en pressemelding.

I midten av desember skal avtalen sies opp.

Hva synes du om taxiproblemene i Helse Bergen? Si din mening.

TORUUN A. AARØY (mms)