Petter Hjertnes (18) liker å kjøre drosje. Han liker store biler, og han liker greie sjåfører som kjører ham fra Bergen sentrum til skolen på Stend. Hver dag. Til samme tid.

Helt siden barnehagen har kjøringen gått bra. Men siden januar har familiens morgener blitt ekstra kaotiske. Da sa nemlig den faste sjåføren opp. Han tapte penger på å kjøre den multihandikappede gutten. Etter det har ingen villet ta det faste oppdraget.

Resultatet er at Petter og foreldrene har startet hver eneste skoledag i år med fra forsinkelser, fra ti minutter til en time.

— Avtalen er at taxien skal være her 07.45. I går ventet jeg til 08.10, da ringte jeg, men fikk vite at ingen taxi var på vei. Slik er det ofte, sier mamma Hilde Hjertnes.

- Vi setter pris på kjøringen

— Skolekjøring er et gode som vi setter veldig pris på, så vi prøver å være tålmodig. Men enten må de holde avtalen, eller gi oss beskjed om å kjøre selv, sier Hjertnes, som jobber som adjunkt på Årstad videregående skole. Petters far er lege og kjører til Osterøy hver morgen. Moren har allerede kuttet sin stilling til 80 prosent.

— Det kan ikke være sånn at vi ikke kan jobbe fordi vi har en funksjonshemmet sønn. På grunn av dette står 15-30 elever uten undervisning de første skoletimene, og Lonevåg legekontor er uten lege til klokken 09.30. I tillegg kommer Petter for sent på skole og aktiviteter etter skolen, sier Hjertnes.

Foreldrene til Petter har skrevet brev både til Bergen Taxi og Hordaland fylkeskommune. De svarer at de vil hjelpe dem, men ifølge Hjertnes er ikke situasjonen blitt bedre.

— Sjåførene sier selv at de takker nei fordi de får for lite betalt. Ingen av dem kommer tilbake. Det er mange lukrative turer på morgenen, og jeg forstår godt at de ikke vil tape penger. Dette handler ikke om sjåførene. Det er systemet som har en feil. Bergen Taxi har sagt ja til en jobb som sjåførene sier nei til, sier moren.

-To og en halv time i taxien

Petter har CDG syndrom, en arvelig stoffskiftesykdom som gjør at han sitter i rullestol og er psykisk utviklingshemmet.

— Han har epilepsi også. Jeg burde egentlig sagt fra til hver nye sjåfør, men det har jeg gitt opp for lengst. De ringer vel 113 om han får anfall, sier moren som mener en fast sjåfør ville hjulpet Petter.

En vinterdag med mye snø kom ikke Petter hjem fra skolen før klokken 18.30. Da hadde han sittet to og en halv time i taxien som strevde med uværet.

— Vi skjønner at det noen ganger tar tid, men det er klart vi ble engstelige; vi visste ikke hvor han var, sjåføren ringte ikke og skoleskyssentralen var stengt.

- Vi leverer bra

— Jeg kjenner ikke saken og kan ikke uttale meg om den. Hvis det er forsinkelser i forhold til det som er lovet, så beklager vi det, men det er et stort puslespill som skal løses på en effektiv måte, sier Jan Valeur, administrerende direktør i Bergen Taxi.

Han sier at de behandler alle reklamasjoner.

— Det er ikke alle som får transport akkurat når de ønsker det, men mitt inntrykk er at vi leverer bra. At enkeltsjåfører sier at de ikke vil kjøre, er egentlig irrelevant, sier han.

— Mener du ordningen fungerer godt nok?

— Vi har en avtale med fylkeskommunen som vi synes er grei. Men det er klart det er et presset system. Jeg skal sette meg inn i saken i morgen, sa Valeur i går kveld.

Fylkeskommunen ga denne uken Bergen Taxi hele ansvaret for all skoletransport i to år fremover.

Hva mener du om saken? Si din mening i kommentarfeltet under!

GLAD FOR KJØRETURENE: Petter Hjertnes (18) blir kjempeglad hver gang han setter seg inn i en taxi, og han er spesielt glad i Volvo. Foreldrene er fortvilet over at den multihandikappede gutten har kommet for sent hver eneste skoledag siden nyttår.
Skodvin, Helge