November 2011: Fylkesordfører Tom-Christer Nilsen Bergens klipper høytidelig snoren for Bergens første eltaxi med ladestasjon på Bradbenken.

Februar 2015: BT forsøker å bestille eltaxi, men Taxi 1 opplyser at bilen er solgt. Ladestasjonen på Bradbenken har stått ubrukt i lengre tid.

— Det fungerte ikke, fordi vi mangler infrastruktur. Skal eltaxi være realistisk, må vi kunne lade på de viktigste taxiknutepunktene i byen, sa Robert Aasmul, daglig leder i Taxi 1.

- Dette er trist

Fylkesordfører Tom-Christer Nilsen ble svært overrasket da BT tok kontakt.

FORLATT: Ladestasjonen på Bradbenken står for tiden ubrukt.
PRIVAT

— Jeg synes dette er veldig trist. Jeg kjenner ikke til at vi på politisk side har fått beskjed om dette problemet. Da ville vi utvidet antall ladestasjoner, sier Nilsen.Fylkesordføreren vil nå invitere taxiselskapene til et møte for å rydde opp.

— Vi har bygget ut gratis ladestasjoner flere steder. Hvis mangel på stasjoner er utfordringen, mener jeg vi må ordne opp i dette så raskt som mulig, sier Nilsen.

BT skrev først at slike stasjoner koster mellom 300.000 kr og 1,3 millioner kr å sette opp, men disse summene gjelder kun hurtigladestasjoner.

Hordaland fylkeskommune har investert flere millioner på å sette opp ladestasjoner i fylket.

Vil ha ladestasjoner på knutepunktene

Lørdag etterlyste Taxi 1 ladestasjoner ved Haukeland sjukehus, Bergen lufthavn, de viktigste holdeplassene i sentrum og på ett sentralt punkt i hver bydel.

Nilsen er positiv til forslaget.

— Dette virker fornuftig. Dette skal vi forsøke å få til, sier han.

Ap: - Burde fått informasjon

Sveinung Valle, Arbeiderpartiets gruppeleder i fylkestinget, er også overrasket over at eltaxien er solgt.

— Dette visste nok ingen. Det er ikke kommet noen sak eller melding til politikerne. Hvis dette stemmer, er det for dårlig. Vi burde fått informasjon om problemet, slik at vi kunne gjennomført tiltak tidligere, sier Valle.

Taxisjef vil senke prisene

Taxi 1-sjef Robert Aasmul er svært fornøyd med responsen fra fylkesordføreren.

— Jeg synes det er fantastisk at fylkesordføreren byr opp til dette. Det er klokt og imponerende at han responderer så kjapt. Jeg lover at kommer det ladestasjoner, kommer det ny eltaxi, sier Aasmul.

Ifølge Aasmul kan dette bidra til å senke prisene. Bompenger utgjør en viktig kostnad for drosjenæringen, noe eltaxien slipper.

— Ved å få eltaxier inn i bybildet, får vi lavere kostnader. Da kan vi senke prisene for kundene. Drosjenæringen får en enda bedre og grønnere profil, sier Aasmul.

Bryggen Taxi kjører Tesla

Bryggen Taxi har én eltaxi, men bruker ikke ladestasjonen på Bradbenken.

Styreleder Toralf Alsaker forteller at selskapet delvis har løst problemet med lading ved å benytte Tesla med svært lang rekkevidde.

Den kan ifølge Alsaker kjøre ett skift uten å måtte lades.

— Hvis bilen kun kjører ett skift per døgn, har sjåføren ganske mange timer til å lade den igjen. Men veldig mange drosjer er i døgndrift, sier Alsaker.

Også Norgestaxi benytter en Tesla, ifølge deres nettside.