RUNE CHRISTOPHERSEN HILDE KRISTIN STRAND

Noen færre — 21 prosent - sier de har brukt sms-språk og forkortelser i skolestiler.

— Det er særlig de flinke elevene som klarer å skille mellom sjangre. Svakere elever har problemer med å holde sms-språket utenfor skolearbeidet, sier Berit Skog, førsteamanuensis ved Institutt for kulturstudier ved NTNU. Hun har gjennomført tre studier om mobilvaner. Den siste spørreundersøkelsen er fra september i år.

Tar telefonen med

— Mange bruker mobilen i timen, selv om de egentlig ikke har lov til å ha den med på skolen, forteller Christiane Johnstad (13 ½).

— Du har den også med, sier lillebror Sondre (11).

— Men da ligger den innelåst i skapet mitt med lyden av, sier Christiane.

Sondre har også mobil. Men han lar den ligge hjemme. I 6. klasse er det mindre utbredt å ta telefonen med på skolen, selv om det hender at noen sniker den ned i sekken.

Kamerat Sindre Borge (10) deler foreløpig mobil med mor. Også han følger påbudet om å la telefonen ligge hjemme mens han er på skolen.

— Min bror har prøvd å bruke telefonene under prøver, avslører han.

— Men lærerne går rundt og titter, sier Sondre.

«Jg r 7k»

Også lærerne spurt om sitt forhold til mobilen. Om lag en tredel av dem svarer at de har sendt sms til elever om lekser, endringer i timeplanen, og oppmuntrende meldinger ved sykdom. Koz, med andre ord.

De eldste pedagogene er slett ingen sinker. Hele 65 prosent av lærerne over 50 år bruker sms.

Det store flertallet sms-brukere mikser bokstaver, tegn og tall i meldingene. Tones sykmelding til læreren vil da gjerne se slik ut: «Jg r 7k. \ 2ne.»

Studiene ble presentert i går på en konferanse om barns forhold til internett og mobiltelefoner, arrangert av Barnevakten, Redd Barna og Folkeakademiet i Hordaland.

— Før lagde barn avtaler på skolen om å treffes etterpå. Det har de sluttet med. De ringer heller ikke på hos nabobarna for å spørre om de vil være med ut for å leke. I stedet gjør de avtaler ved å sende meldinger, sier Birgit Hertzberg Kaare, professor ved Institutt for kulturstudier ved Universitetet i Oslo.

— Mange får sin første mobil fra den av foreldrene som flytter ut etter et samlivsbrudd, slik at det blir lettere å holde kontakten. Barn knytter sterke følelsesmessige bånd ved hjelp av mobilen, særlig til jevnaldrende, sier Kaare.

Hun peker samtidig på at kommunikasjonen mellom 11-12-åringene ofte er uhemmet og seksualisert på mobilen og chatten.

— Mange gutter laster ned pornografiske tegninger og animasjoner og sender til andre. Jentene blir utsatt for sex-trakassering i svært ung alder, og klager over dette. Men også jentene bruker seksualiserte skjellsord seg i mellom.