GUNNAR STAALESEN

En trivelig fyr, med lyse, blide ansiktstrekk og en lystig latter som hyppig slippes løs.

Han er kanskje ikke en Tarzan på rød scooter, slik Raymond Chandler lar Philip Marlowe omtales ved en anledning. Men i sitt fag er han så definitivt en Tarzan. Der svinger han seg fra tre til halv fire før fanden har fått tenkt seg om, med den ene glupe ideen etter den andre. De aller fleste av oss har en Augon Johnsen i sitt hjem, de fleste sikkert uten å være klar over det.

BT-noveller

Som den tilsynelatende beskjedne mannen han er, har han benyttet anledningen og reist utenlands for å markere dagen med den nærmeste familien. En stadfesting av jubileet slipper han likevel ikke unna, i alle fall ikke her i BT, en avis der han har bidratt med så mange treffende illustrasjoner i årenes løp.

Da avisen lanserte sin søndagsutgave, blant annet med en ukentlig novelle hentet fra verdenslitteraturens mesterstykker, var det Augon som illustrerte hver eneste av dem, med et originalt og treffende visuelt grep.

Augon Johnsen må kunne karakteriseres som en hverdagskunstner, og det i ordets mest positive forstand. Hver gang du åpner en pose med Laban seigmenn, i det siste også -kvinner, står du med en Augon Johnsen i hånden. Det er han som har tegnet figurene utenpå posen.

Allestedsværende

Sommerølet og vørterølet til Hansa, den nye Bergensakevitten: Tegningene på etikettene er av Augon. Brosjyrer og emballasje for Dale of Norway, Janus og andre; de offisielle t-skjortene for OL på Lillehammer i 1994 var det han som tegnet, og senere Akvariets nye logo, den populære Bergensprofilen og Fana Sparebanks nye presentasjonsprofil.

En rekke bokomslag på Gyldendal, Eide og Aschehoug har Augons signatur. Som allerede antydet: Som hverdagskunstner er han vanskelig å unngå.

Augon Johnsen er født i Skien. Han ble uteksaminert fra Kunsthåndverkskolen i Bergen i 1981, og som så mange andre studenter forble han i byen mellom de syv fjell, «bergenser av overbevisning» etter hvert, han også.

Høstutstillingen

De første årene var han frilanser og billedkunstner. Han deltok regelmessig på Statens høstutstilling og er innkjøpt av Riksgalleriet og andre offentlige institusjoner. Fra 1985 til 1988 var han med i frilansgruppen Svart på Hvitt. Fra 1988 til 1999 drev han og Bernt Endre Johnsen Dynamo Bergen, et design— og reklamebyrå med et så treffende navn at det ble «rappet» av Ingebrigt Steen Jensen da han startet sitt «Dinamo». Fra 1999 av er Dynamo Bergen inkorporert i reklamebyrået Marketing Team.

Selv har jeg hatt gleden av å jobbe med ham like siden 1987, da han illustrerte novellen «Fra en privatdetektivs barndom» for Arken, en årbok for barn og ungdom. I 1992 laget han omslaget til bokutgaven rundt dramatiseringen av Amalie Skrams Hellemyrsfolket , og fra 1993 av har han stått for alle omslagene til Varg Veum-bøkene, så vel som Varg Veum-logoen og to billigbokserier med vidt forskjellig design, den siste i samarbeid med Tom-Asle Flatholm.

Kreativ og idérik

De tre omslagene på Bergenstrilogien og omslaget til siste Veum-bok, Som i et speil , slo så godt an at triologi-omslagene ble brukt også i Danmark, og Som i et speil vil ha hans design både i Danmark og Sverige. Cd'en Vargtime var det han som ga visuelt uttrykk, og flere oppgaver venter.

Å samarbeide med Augon Johnsen er en sann svir. Han er kreativ og idérik, gir deg den motstanden du trenger når det er det som skal til, og har egne, alternative ideer, som ofte viser seg å være de beste. Han er et lekende menneske, en ordspillets mester og en stimulerende samtalepartner.

Hva annet gjenstår enn å hilse den fraværende jubilanten med et ekte bergensk tilrop: «Kom frem, Augon! Vi har sitt deg! Du e femti no, men det e ikkje farlig...»

TEGNING: MARVIN HALLERAKER