Se video øverst!

En stamkunde klemmer torghandler Randi Lyngbø etter å ha kjøpt en blomsterbukett. Straks står tårene i øynene på begge damene.

— Dette er en tragedie. Jeg er her hver lørdag. Jeg kommer til å savne deg, sier stamkunden, som ikke har lyst til å si hva hun heter.

Lørdag ble en følelsesladd dag for Randi Lyngbø. Mange bergensere er innom for å kjøpe en siste blomst og for å ta farvel. De tar henne i hånden, klemmer og feller en tåre.

— Jeg vet ikke hvor lenge jeg orker å stå her i dag. Det er bare grining og triste mennesker innom, sier Lyngbø til BT.

Utenfor Mathallen står et skilt der det står «Sluttsalg». Lyngbø selger unna rubb og stubb: hyller, kasser og blomster.

Dyre leiekostnader

Fredag ble det klart at Lyngbø Blomster gir seg etter 55 år med familiebedrift på Torget. Lørdag var siste dag. Forretningen har ikke klart å bære de dyre leiekostnadene i den nye Mathallen.

— Denne hallen har ikke svart til forventningene. Kostnadene er skyhøye, sier Lyngbø.

KLEM OG LYKKØNSKNINGER: - Dette var trist. Jeg har vært kunde her siden tidenes morgen, sier Gunnar Slettehaug og gir Randi Lyngbø en god klem.
FRED IVAR UTSI KLEMETSEN
MYE GRINING: - 99,9 prosent av dem som kommer innom griner. Det er mye verre enn jeg hadde trodd. Det er en veldig, veldig, veldig tung dag, sier Lyngbø.
FRED IVAR UTSI KLEMETSEN

Lyngbø forteller at dette også er en lettelse.

— Jeg vet at på mandag kan jeg senke skuldrene og tenke litt fremover.

Søndagen skal hun bare bruke på å rydde seg ut av Mathallen.

- Vi finner det leit

Direktør Hans Petter Reed Skagen i Totalreform skriver dette i en kommentar til Bergens Tidende:

— Vi finner det leit at hun nå har måttet fatte en tung beslutning om nedleggelse, skriver Skagen. Det er alltid trist når en tradisjonsrik virksomhet må legge ned. Lyngbø Blomster har vært et viktig innslag for å øke produktbredden og tilbudet på torget.

Skagen skriver videre selskapet har hatt et godt forhold til Randi Lyngbø og har strukket seg langt for at selskapet skal bestå.

— Vi har et betydelig utestående beløp som har vokst over lengre tid, men vi har i det lengste forsøkt å være fleksible og løsningsorienterte.

Han trekker frem at Randi Lyngbø har gjort en stor innsats for Fisketorget som medlem av markedsrådet og som talskvinne for leietakerne.

Hard kritikk

I gårsdagens BT gikk Lyngbø hardt ut mot Bergen kommune og måten den nye Mathallen er driftet. Lyngbø karakteriserer prisnivået som «vanvittig dyrt», og uttaler at «situasjonen er fullstendig uholdbar for alle som driver her nede».

— Jeg registrerer Randi Lyngbøs uttalelser. Jeg registrerer også at det hevdes at driftsselskapet, altså Totalreform, bare tenker på profitt. Så langt har kostnadene forbundet med driften av Fisketorget vært betydelig høyere enn inntektene for vår del. Slik sett kan man hevde at vi i stor grad har finansiert leietakerne og Fisketorget, skriver Skagen.

Kostnadsnivået er en konsekvens av at bygget og virksomhetene som drives på Torget til en viss grad er ressurskrevende, opplyser han.

— Det at situasjonen «er fullstendig uholdbar for alle som driver her nede» opplever vi ikke som en riktig karakteristikk. En rekke av leietakerne på torget melder om en god sesong, med betydelig økning i omsetningen og fornøyde kunder.

Skagen forstår at det er bittert å legge ned etter 55 års drift.

— Jeg tror imidlertid ikke at etableringen av Mathallen kan stilles til ansvar for nedleggelsen.