BILENE STÅR LINET OPP for teknisk kontroll. Det er kø for å få ut villskapen på Eikås.

— Unge bilførere trenger flere lukkede baner hvor vi kan utfolde oss i kontrollerte former. Vi har ingen andre steder å være enn her på Eikås, sier Alexander Hølleland (20).

Regnet høljer ned denne søndagen. Det gjør bare forholdene enda villere og mer utfordrende. Alexander finpusser sin røde Nissan 200 SX. I baksetet ligger et brannslokningsapparat. Han tar sine forholdsregler.

— Denne dagen har jeg gledet meg til lenge, sier han.

Det rykker i foten når det nærmer seg. Bilmekanikeren har dette som sin hobby og har vært med i gatebilklubben i to år.

— Det er veldig god trening å kjøre på bane. Du får et bedre innblikk i hvordan bilen fungerer og skjerper deg som sjåfør, mener han.

BERGEN GATEBILKLUBB arrangerer frikjøring på Eikås Motorsenter syv ganger i året. Klubben slipper også til på glattkjøringsbanen på Voss De skulle gjerne sluppet til oftere og på flere baner.

— Det er få muligheter og dårlig tilrettelagt for slike aktiviteter på Vestlandet. Og banen på Eikås er egentlig en gokartbane, forteller leder Viktor-Andre Bjørkmann (28).

— Et av samtaleemnene hos oss er at flere banekjøringer tar grisekjøringen bort fra veiene, sier treffansvarlig Daniel Schneider (23).

Gatebilklubben mener de driver forebyggende arbeid. De har 150 medlemmer, flest fra 18 til 30 år, og mange av dem kommer fra kommunene rundt Bergen.

Under kjøringen på Eikås ligger førerne på grensen og kjenner adrenalinet bruse.

— Du lærer bilen bedre å kjenne, og du får føle hvor lite som skal til før ting går galt, hvor små marginene er. Det bedrer ferdigheter og reaksjon, mener Schneider.

Han mener politiet skulle være enda mer synlig på veiene.

- DA VILLE FOLK kjørt roligere. De bør heller prioritere økt synlighet fremfor å kjøre rundt i sivil for å ta folk.

Alexander Hølleland mener unge førere har mye å hente på mer kjøretrening justering av selvbildet sitt. Han tror ikke fartsgalskap blant unge menn nødvendigvis er årsaken til at de topper bildrapsstatistikken.

— Jeg tror heller mye av årsaken ligger i at unge førere tror de er bedre til å kjøre enn de egentlig er. Dermed tøffer seg for kameratene. Overmot er problemet, sier han.

Virker slike baner forebyggende? Bør det bli flere? Diskuter saken her.