Pensjonisten fra Krokeide har sans for annerledes båtferier. For to år siden seilte han fra Bergen via Kvitesjøen til St. Petersburg og hjem. Nå er det Europa på tvers i en 31 fot Viksund med segl.

— Jeg håper å være i Hellas innen utgangen av august, men opplever vi mye interessant underveis, kan turen lett ta lengre tid, sier Knut Aarekol.

Første del av turen går fra Lübeck på tyske vannveier sørvestover, via sluser og kanaler til Osnabrück. Så bærer det – grovt navigert, sør og østover og motstrøms på Rhin og Main, like til Bamberg og Main-Donau Kanal som fører nordmennene over til Donau.

Og siden er det bare å følge seilingsmerkene langs den grå/blå/brune flod like til Svartehavet og Constanta i Romania. Underveis vil mannskapet blant annet støtte seg til beskrivelser i boken «Kanalvägen til Medelhavet», forfattet av svensken Carl Erik Tovås.

— Det er fra sjøsiden du ser alt det vakre i Europa, hevder skipperen. Konen Sara er med som mannskap, men skipperen vet at hun vil mønstre av når moltene modnes hjemme i Norge. Da får det være som det vil for henne med storhet og opplevelser i Budapest eller Beograd.

Skipper og MB «Ojsan 2» har holdt sammen i 30 år. Motoren er byttet ut tre ganger. Nå kurrer 68 dieselhester under dørken, rikelig med kraft til å ta seg opp Rhinen. Fartøyet er i topp stand og sikkerhetsutstyret i pakt med de strengeste krav til havseilas.

Langfart i båt er ingen lavprisferie.

— Men hus og heim er betalt, så nå går pensjonen med til slikt. Jeg betaler fremdeles ned på det jeg lånte til ekspedisjonen gjennom Russland, medgir han – med et smil.

Aarekol har vært utaskjærs før. I løpet av 30 år i verdensbedriften Nera ble det lange ekspedisjoner til mange land for ingeniøren. Siden fulgte 10 år i oljeindustrien. Yrkeslivet har lært ham å løse floker av både praktisk og byråkratisk art, men han er ikke redd for «russisk byråkrati» i de landene han i år skal seile gjennom. Skipper og fartøy har heller aldri vært utsatt for ubehagelige hendelser.

— Men vi kommer nok ikke til å forlate båten ubemannet, sier skipperen.

Bjørn Erik Larsen