Da Edle Norheim kom tilbake fra en ferietur til Murcia i Spania på lørdag, var understellet på en barnevogn som hun hadde sendt som bagasje påført skader for 2500 kroner.

— I skranken på Flesland ga de meg en pose og tape til å pakke inn vognen før den ble levert som bagasje. Jeg tok vare på posen og pakket vognen inn på samme måte da jeg skulle hjem, forteller Norheim.

Tilbake i Bergen oppdager hun skaden og klager til Norwegian.

Men selskapet vil ikke erstatte skaden, siden Norheim ikke hadde pakket barnevognen inn i papp eller annen hard emballasje.

Tobarnsmoren synes det er merkelig at de kan dele ut plastposer på flyplassen hvis de mener dette ikke er tilstrekkelig.

— Hos de andre flyselskapene kan du sende vognen i plast og de dekker skadene som eventuelt måtte oppstå, sier hun.

Ryanair er bedre

Både SAS Braatens og Widerøe mener det er tilstrekkelig å pakke en barnevogn inn i plast, og selger slike poser ved innsjekking.

— Pappesker tar mye tid for kunden, og blir mye å håndtere. Vi krever ikke det, sier Arne Haugs, avdelingsleder ved ankomstservice hos SAS.

— Skulle en puttet barnevognen i en boks ville du fått for mye vekt på bagasjen, er svaret fra Hilde Brügge i Widerøe.

Når det gjelder lavprisselskapet Ryanair godtar bare erstatningsansvar for skade på «transportutstyr for barn hvis passasjeren bringer utstyret til inngangen for ombordstigning ved avreiseflyplassen, og henter det utenfor flyet på destinasjonsflyplassen».

- Dårlig kvalitet på vognene

Da BT i går ringte skrankepersonalet til Norwegian på Flesland, forteller kvinnen i andre enden av røret at de gir plastposer som kunden kan pakke inn vogner i.

— Og da skal alt gå bra?

— Jada, det går helt fint, svarer kvinnen.

Norwegians informasjonssjef Anne Grete Ellingsen sier hun ikke kjenner til at Norwegian deler ut plastemballasje til sine kunder.

— Hvis noen kommer med bagasje som er utilstrekkelig pakket skal de få et skriv i skranken om å pakke den inn i hard emballasje ellers blir den sendt på eget ansvar.

Noe skriv har ikke Norheim fått, verken på Flesland, i Murcia eller de andre gangene hun har reist med selskapet - med barnevognen pakket i plast. Denne praksisen er ukjent for Ellingsen.

— Det står i forskriftene våre at skjøre gjenstander som barnevogner skal pakkes godt. Helst skal det i originalemballasje, sier Ellingsen.

Hun sender et spark mot barnevognprodusentene.

— Vi kan ikke stå inne for skader når vi ser at barnevogner stadig har dårligere kvalitet. Det er eiers ansvar, sier hun.

Forbrukerrådet: - Urimelig

Jurist Else Korsvik i Forbrukerrådet sier Norheim må sende skriftlig klage til Norwegian. Om hun ikke får medhold anbefaler hun å sende klagen videre til klagenemnda for rutefly.

— I utgangspunktet er kunden bundet til flyselskapets vilkår. Men det er veldig lett å bestille billetter uten å lese alt. Kunden skal heller ikke føle seg bundet av vilkårene om de kan anses som urimelige, sier Korsvik.

— Ser du denne saken som urimelig?

— Det at kunden har fått plastposer i skranken underbygger hvor vanskelig det er å orientere seg. Dessuten har det ikke har vært vanlig hos andre flyselskap å pakke en barnevogn på annen måte, sier Korsvik.

Hun tror Edle Norheim har gode kort på hånden i en klagesak.

ØDELAGT VOGN: Understellet på barnevognen gikk i stykker under flytur. Men Norwegian vil ikke gi Adele og mamma Edle Norheim erstatning.
Høvik, Tor