I alt er det snakk om 300.000 kroner som er tappet fra restaurantgjesters konti. Mens de fleste av uttakene er på mellom 2000 og 3000 kroner, er det altså to av personene som er svindlet for halvparten av beløpet.

— I tillegg er det forsøkt tatt ut en god del mer, forteller etterforskningsleder Einar Målsnes ved økonomiavsnittet i Hordaland politidistrikt.

20 som ble svindlet

Den omfattende svindelen skal ha skjedd i perioden januar til mars i år, og så langt er det 20 personer som har meldt fra om at kortene deres er tappet. Foreløpig er ingen siktet i saken.

Alle uttakene er gjort i India, og politiet prøver nå å finne identiteten til de som gjorde dem.

— Vi samarbeider med indisk politi gjennom Interpol, men dette er et arbeid som tar tid, sier Målsnes.

I tillegg har etterforskerne vært i telefonisk kontakt med de fleste av dem som ble svindlet.

— Felles for dem alle er at de ble bedt om å gi fra seg kortet sitt til da de skulle betale. Trolig ble kortet tatt med for kopiering, sier etterforskningslederen.

Uoversiktlige forhold

Politiet prøver også å kartlegge hvem som var på jobb i restauranten da svindelen ble gjort. Dette arbeidet kompliseres av at det har vært mange ansatte og uoversiktlige forhold.

Samtidig har det ikke vært mulig å avhøre den daglige lederen, siden han ifølge politiet har vært bortreist siden dette skjedde.

— Han er en nøkkelperson i saken, og vi har en avtale om at han skal komme hjem denne måneden, slik at vi kan få avhørt ham, sier Målsnes.

Da politiet, kemneren og NAV aksjonerte mot restauranten i juni, pågrep de tre ansatte som oppholdt seg ulovlig i landet. To av disse er nå sendt tilbake til Nepal, mens den tredje har søkt politisk asyl i Norge.

Et nytt mønster

Europan Norge er én av de syv bank- eller kredittinstitusjonene som er svindlet. Deres to kunder ble tappet for nærmere 150.000 kroner.

Kredittselskapet vil av sikkerhetshensyn ikke opplyse om det er gjort mange små, eller færre store uttak, men sier at alle uttakene ble gjort som varekjøp.

— Vi har et verktøy for å unngå svindel, men i dette tilfellet hadde den et mønster vi tidligere ikke har sett. Det ser ut som det har vært brukt et annet opplegg for bankkort enn for kredittkort, forteller presseansvarlig Hilde Høgberg i Europan Norge.

Hun understreker at kundene ikke belastes for svindelen, men at det er kortselskapet som dekker tapet.

Bergens Tidende prøvde i går å komme i kontakt med eieren av restauranten, men uten å lykkes.

Lillebø, Jan M.