I sommersesongen gjør «Princess of Norway» to ukentlige rundturer mellom Bergen og Newcastle. Tidligere hadde Fjord Line tre seilinger i uken. Den nåværende englandsbåten går ikke fort nok til å rekke tre anløp i uken. Derfor snur den i Stavanger en gang i uken.

— Men ikke bare det. De to gangene i uken skipet ankommer Bergen, skjer det klokken 2300 om kvelden. Da er det for seint på kveld til at passasjerene drar videre til Hardanger, sier direktør Helge Møller i Reisemål Hardanger Fjord.

Avbestillinger

Dette har medført at en britisk turoperatør alene har avbestilt 2500 gjestedøgn på Hardanger-hotellene nå i sommer.

— Turoperatøren velger heller å la passasjerene gå i land i Stavanger, sier Møller.

Han frykter at enda flere britiske turister dropper Hardanger som reisemål.

— Hotellkapasiteten i Bergen er sprengt store deler av sommeren. Når turistene som vurderer å komme med englandsbåten, oppdager at det ikke er en eneste ledig gjesteseng å oppdrive, legger de om planene sine, og sløyfer å dra til Hardanger, sier reiselivsdirektøren.

Også ugunstige SAS-tider

Reiselivet i Hardanger er også skuffet over at også SAS har lagt om sine ruter mellom Bergen og England. Det siste London-flyet lander i sommer på Flesland i 23-tiden.

— Det er samme problemstilling i dette tilfellet, sier Helge Møller.

I alt kalkulerer Reisemål Hardanger Fjord med å miste fem tusen gjestedøgn på grunn av ruteendringene.

— Slikt svir, kommenterer Møller.

Reiselivet i Hardanger har tatt problemet opp med både DFDS og SAS.

— For begge selskapene er det for seint å gjøre endringer denne sommeren, men de sier de vil se på hva som kan gjøres foran neste sommersesong, sier Møller.