Her er fangsten for Statens vegvesen, etter torsdagens skiltkontroll på E39 like sør for Søfteland i Os:

Skilt fra 17 biler. Ni av dem avskiltet på grunn manglende EU-kontroll. Resten på grunn av manglende forsikring eller årsavgift.

Verkstedets feil

FORSTÅELSESFULL: - Vi forstår at bileierne er fortvilet, sier inspektør Lars H. Drange.
ØRJAN DEISZ
FORLATT: Kjøreturen endte i ventefeltet på Søfteland, uten skilt og uten mulighet til å komme seg videre.
ØRJAN DEISZ

Åtte av skiltene sto på biler som, ifølge eierne, har vært på EU-kontroll. Men siden verkstedet ikke har meldt inn kontrollen til vegvesenet, står bilene på klippelisten.Og de blir klippet, bekrefter inspektør Lars H. Drange.

— Flere har endatil med seg kvittering for verkstedsregningen, men vi vet jo ikke om bilen har mangler eller ikke, så vi må klippe, sier Drange.

— Men vi forstår godt at bileierne er fortvilet, legger han til.

Krever kontrollseddel

Eneste papiret vegvesenet godtar er kontrollseddelen, som bekrefter at bilen er uten mangler og at vegvesenet har fått kontrollen innmeldt.

Situasjonen var den samme onsdag, da vegvesenet hadde skiltkontroll på Hylkje i Åsane. Også da ble flere biler stanset og avskiltet, som angivelig hadde vært på EU-kontroll.

En av dem hadde vært hos Jæger Toyota i Åsane. Det bekrefter kundeansvarlig Frode Drange hos Jæger.

— Kunden ringte oss fra Hylkje, der hun sto med avskiltet bil. Da la vi oss helt flat. Vi var raskt på pletten, lot henne låne bil, tauet inn den avskiltede bilen og ordnet opp. Hun fikk bilen tilbake med skilt samme dag og var godt fornøyd med servicen, sier Drange.

- Hva er forklaringen på at dere glippet?

— Akkurat her har det skjedd en menneskelig feil. Vanligvis får kunden med seg kontrollseddelen. Hun hentet bilen fra EU-kontrollen etter stengetid og fikk derfor ikke med seg papirer. Så har vi åpenbart glemt å melde inn.

- Bør andre som har hatt bilen til kontroll hos dere sjekke at kontrollen faktisk er innmeldt?

— Det trenger de ikke. Jeg har aldri opplevd tidligere at kunder som har vært til kontroll hos oss har fått skiltene klippet. Før det skjer, får de purring fra vegvesenet, og da blir det i så fall ordnet opp.

Glippet med reparasjonen

Også Jæger Toyota på Minde hadde en kunde som fikk klippet skiltene onsdag. En firmabil som også hadde vært på EU-kontroll, men manglet innberetning.

— Denne bilen var først til kontroll og fikk påvist mangler. Da bilen fikk time til reparasjon, ble det kanskje ikke gitt beskjed om at det var i forbindelse med EU-kontroll. Så er ikke sluttkontrollen innmeldt, sier verkstedsleder Einar Djupvik.

Purringen fra vegvesenet har antagelig havnet hos leasingfirmaet, siden dette er en firmabil, legger han til.

Torsdag var det to verksteder fra Os som gikk igjen, forteller inspektør Drange.

- Holder det ikke om jeg får verkstedet til å bekrefte over telefon at EU-kontroll er gjennomført og at bilen er uten mangler?

— Nei, kontrollavgiften skal også være innbetalt. Det rekker ikke verkstedet gjøre før vi klipper, sier han.

Å miste skiltene koster både ergrelse og tusenlapper. Avgiften for å skru skiltene på igjen er 1420 kroner. I tillegg kommer utgifter til tauing og leiebil.

Svar på direkten

Skiltkontrollen til vegvesenet skjer med hjelp av et kamera som er koblet direkte til kjøretøyregisteret.

Alarmen går hver gang en passerende bil mangler årsavgift, forsikring, EU-kontroll, omregistrering eller er stjålet.

Torsdag passerte 1100 biler på Søfteland og alarmen gikk 24 ganger. Noen fikk passere, fordi det var kø fremfor avskiltingen.