Søndag kom den ca. 40 fots Bylineren til Bergen, etter at Svein Jakobsen hadde kjørt den fra Göteborg.

Til Göteborg var den kommet med båt fra Istanbul.

— Det har vært en lang prosess. Jeg ville ikke gjort det hvis det ikke hadde vært penger å spare, sier han.

Hvor mye den snart 20 år gamle båten med tre kabiner er verdt, ønsker han ikke å spekulere på. Uansett er det mye som må gjøres på båten før han er helt fornøyd med den.

Det er ikke første gang han har handlet båter i utlandet. Gjennom et selskap han er medeier i, har han handlet båter for andre i Baltikum. Han har ett godt råd til dem som vurderer å kjøpe båt i utlandet:

    • Ta høyde for at båten koster mer enn du har tenkt. Særlig frakten av båten er dyr, sier han.

    Ser du på større bruktbåter, har han tre gode råd:

      • Se på det tekniske utstyret. Det er det som koster mest å reparere hvis det ryker.
        • Men se også på om båten har fin finish og ser fin ut. Om båten ser fin ut, kan det si mye om hvor velholdt den er.
          • Ta med en båtkjenner.

          Skal du kjøpe ny båt, er det en ting du bør være spesielt oppmerksom på:

            • Det er så stor etterspørsel etter en del store båttyper at det er opptil to års leveringstid.
            • Uansett hva slags båt du kjøper, må du vite at du har en tilfredsstillende kaiplass. Det kan du ikke regne med å få på et blunk etter at du har kjøpt båten.

            — Er det noe du vil advare mot?

              • Nå som pengene sitter løst, kan det være fristende å kjøpe en for stor båt, både ut fra behov og kunnskaper om båt og sjøvett. En ting er å kjøre båt når solen skinner, det er noe annet i dårlig vær med store bølger, sier han.