- Verken brøytebølle eller seteslusk er uttrykk som forhåpentlig passer på oss, sier Martine Teige (15) og Gard Hope Bakke (18).

Vi treffer de to ungdommene på Flaktveitbussen på vei hjem fra videregående skole i Bergen sentrum i går.

Jeg synes det er helt ok med slike kampanjer, for det finnes mange eksempler på respektløs oppførsel.

Martine Teige, Busspassasjer

De har ikke unngått å legge merke til plakatene som dingler i rutene eller er festet på veggen om bord i Skyss sine busser og på Bybanen.

- Jeg synes det er helt ok med slike kampanjer, for det finnes mange eksempler på respektløs oppførsel, sier Martine, som nettopp er begynt på Bergen Private Gymnas og skal busspendle mellom Eidsvåg og sentrum.

Viktig info også

- Jeg synes også det er lurt av Skyss å ha denne typen plakater hengende. De fleste vil nok tenke gjennom hva budskapet er og innrette seg etter det, sier Gard Hope Bakke fra Rolland.

Han har to år bak seg som elev på Tanks videregående skole, og skulle vært i full sving med sisteåret på nye Amalie Skram vg. skole hadde det ikke vært for lærerstreiken.

Skjermbilde 2014-08-20 kl. 13.45.53.png

- Noen av plakatene gir også viktig informasjon om betalingsmåter og ruteendringer, sier 18-åringen.

Todelt bakgrunn

Ifølge kommunikasjonsrådgiver Ingrid Dreyer i Skyss er det nettopp kombinasjonen av nyttig informasjon til de reisende og holdningskampanjer om atferd om bord som er grunnlaget for å klistre opp plakatene.

- Det aller viktigste for oss er å informere kundene om endringer i rutenettet og hvilke nye muligheter vi kan tilby. Til det siste hører for eksempel billettkjøp via mobilapp. Mellom disse nytteopplysningene kjører vi også holdnings— eller atferdskampanjer, sier Dreyer.

- Umulig å måle

Blant holdningsplakatene finner vi titler som seteslusk, seteokkupant, decibeldust, sperreløk og brøytebølle. Hvert av de konstruerte uttrykkene, med tilhørende illustrasjoner, er forklart med en undertekst tilsvarende det man finner i en ordbok (Se B-sak).

- Hvordan er reaksjonen fra de reisende?

- Det er helt nesten umulig å måle hvordan det oppfattes. Jeg vet det har kommet en og annen henvendelse fra kunder som ikke synes dette er særlig morsomt. Det er vanskelig å treffe alle når det gjelder humor, noe vi selvsagt er ydmyke overfor, men samtidig kan synspunktene føre til debatt og være tankevekkende, sier Dreyer.

Betaler med mobilen

På bussen hjem til Åsane synes Martine og Gard at de fleste plakatene er morsomme og at det for noen er nødvendig å få en påminnelse om hvordan man bør oppføre seg overfor medpassasjerer.

- Jeg har registrert mange tilfeller der passasjerer ikke har giddet å flytte bagen eller posene de har med seg når bussen nærmer seg full og det er behov for å ta nabosetet i bruk. Det er jo ganske sløvt, sier Martine.

Beina i bussetet og snus på gulvet og i vinduskarmer er heller ikke så innbydende, mener de to, som begge betaler sine billetter via mobilen.

Skal tette smutthull

Det er det imidlertid ikke alle som gjør, selv om de gir inntrykk av å ha gjort det. De to ungdommene vet at mange sniker og kjøper billett på mobilen akkurat idet en vekter tilfeldigvis skulle stige inn på bussen.

- Du kan snike mange ganger, og jamvel spare penger på det over tid, før du eventuelt blir oppdaget og må betale engangsgebyret, sier de.

Skyss kjenner til problematikken ved at enkelte betaler via mobilen først når de ser vektere som gjør seg klare til å entre bussen.

- Vi er snart i mål med å tette dette smutthullet, slik Ruter AS har gjort i Oslo, ved å legge inn en forsinkelsesløsning, sier Ingrid Dreyer.