— Klimaet i Bergen er i grunnen ganske slemt for alle tohjulinger, sier Bendik Been, butikksjef i Sykkelbutikken AS.

Saltsørpen om vinteren gjør stor slitasje på alle doninger på hjul. Da selger Been og kollegene hans flere sykler, men han skulle ønske folk var noe mer kvalitetsbevisste når de kjøpte sykkel:

— Generelt er kundene våre mer opptatt av pris enn kvalitet. Men en litt dyrere sykkel kan gi en helt annen kjøreglede, sier Been.

Det selges flere og flere sykler i de lavere prisklasser. Konkurransen blant forhandlerne har hardnet til. I annonseringen fallbyr de hverandre.

— Vi selger nok mest sykler til rundt 4000 kroner. Det virker som det går en psykisk sperre ved 10.000 kroner, sier han.

7000 sykler selges årlig bare i denne ene butikken. Den dyreste modellen koster 50.000 kroner.

— Betaler folk virkelig 50.000 kroner for en sykkel som verken kan trylle eller er gullbelagt?

— Ja visst, men vi selger riktignok ikke mer enn 2-3 i året av dem, sier Been.

Merkebevisste kunder

— En typisk kunde hos oss er en som skal sykle til og fra jobb eller skole, sier butikksjef Been.

Han legger til at behovene ellers er mangeartede og kundegruppen variert.

— Noen skal ha en sykkel de kan være først opp Fløien med, mens andre skal først ned Ulriken, sier han med et smil.

Kundene kommer gjerne inn og løfter litt på syklene. De er opptatt av vekt og hva slags girsystem sykkelen er utstyrt med. Dessuten hva slags merke det er, på tross av at mange forskjellige sykkelmerker er bygd opp av de samme komponentene.

Sykkelpendlere

Per Christian Hanssen (56) er en entusiastisk syklist. Han sykler to mil til og fra jobb hver eneste dag. Også i regnvær.

— Det gjelder bare å kle seg, sier han.

Han har et slitt lager han gjerne vil ha fikset før han skal delta i sykkelritt for første gang.

— Jeg skal sykle Bergen-Voss om noen få uker. Kan ikke ha ulyder i lageret da, sier Hanssen.

Kristin Gjerde Hagen (23) studerer medisin på Haukeland. Hun bor ved Bryggen og sykler til og fra sykehuset hver dag. Det tar henne omtrent ti minutter.

— Men jeg tar bussen hvis det pøsregner, sier hun unnskyldende.

Sykkelen hennes kostet i underkant av 4000 kroner for snart to år siden.

— Jeg har allerede spart det inn på bussutgifter, sier Gjerde Hagen.

Slurvete eiere

— Vi får inn veldig mange dårlig vedlikeholdte sykler, sier Matthew Cooksey som er sykkelmekaniker i underetasjen på Sykkelbutikken.

Vanlige problemer som oppstår er slitte bremser, ødelagt drivverk og tørre, ødelagte og rustne kjeder.

Skivebremser som bremser på navet er bedre enn felgbremser som slites mye fortere i regnvær.

— Sykkelen bør dessuten vaskes minst én gang i uken, sier sykkelmekanikeren strengt.

Det er det ytterst få som tar seg tid til. Levetiden på en sykkel er gjerne ikke mer enn to år før de første reparasjonsbehovene melder seg.

— Var syklene mer robuste før?

— Ikke nødvendigvis. Det er så mye mer finmekanikk på moderne sykler at det også er flere ting som kan gå i stykker, sier Cooksey.

Dessuten er rammene nå oftere av aluminium som ikke ruster.

— Folk er dårlige til å vedlikeholde syklene sine, sier Matthew Cooksey, sykkelmekaniker på Sykkelbutikken AS.

VEDLIKEHOLD: - Folk er dårlige til å vedlikeholde syklene sine, sier Matthew Cooksey, sykkelmekaniker på Sykkelbutikken AS.<br/>Foto: KNUT EGIL WANG