— En venninne av meg spurte hva jeg skulle gjøre på neste år. Som fleip sa jeg at jeg skulle sykle Kina på tvers. Da hun spurte hvorfor jeg ikke ville sykle lenger, bestemte jeg meg for å gjøre nettopp det, sier den reiseklare eventyreren.

Han googlet «cycle across Africa» og fant «Tour d'Afrique» - en av verdens tøffeste og lengste sykkelekspedisjoner. Side 2003 har den canadiskbaserte organisasjonen arrangert sykkelturen, der ett av målene er å donere sykler til helsepersonell, slik at de lettere og raskere kan nå HIV- og AIDS-syke. Årlig deltar mellom 40 og 50 personer på sykkelekspedisjonen - 21 år gamle Kristian er én av to nordmenn.

Effektivt transportmiddel

  • Da AIDS først rammet Afrika kom det mye hjelp fra Vesten. Nå er arbeidet mot HIV og AIDS i Afrika dreid fra bistand til selvhjelp. Sykkel er et effektiv transportmiddel for helsepersonellet. Med sykkel kan de nå 10-15 ganger flere pasienter enn om de skulle gått til fots, forteller han.

- Hvorfor gjør du dette?

  • Når det er en mulighet til å hjelpe andre, samtidig som jeg kan gjøre noe jeg har lyst til, er det ikke vanskelig å slå til. Dessuten er jeg nå i en fase av livet som gjør at jeg har mulighet til å gjøre dette nå.

Etter at Kristian var ferdig med Handelsgym og militærtjeneste i Nord-Norge dro han til Australia får å «tine opp», som han sier - og for å studere markedsøkonomi ved universitetet i Sydney. Det var ikke før i august-september han bestemte seg for å delta i Tour d'Afrique.

  • Jeg har hatt forholdsvis kort tid til å forberede meg. Nå jobber jeg som tømrer for å tjene penger til turen, så jeg har bare ettermiddagene til å trene, kjøpe utstyr og skaffe sponsorer. Å sponse en sykkel koster 100 euro, og både bedrifter og enkeltpersoner kan være sponsorer.

Kostbar tur

Deltakeravgiften for ekspedisjonen er på 72.000 kroner, og dekker organisering og støtte underveis - bl.a. følgebiler. Inkludert andre utgifter som sykkel og annet utstyr, og hotellovernattinger før og etter turen (underveis skal deltakerne overnatte i telt) regner Kristian med å bruke mellom 140.000 og 150.000 kroner.

Alle dagsetappene er fastlagt på forhånd, men deltakerne kan sykle i sitt eget tempo.

  • Vi har en felles brifing om morgenen, men ellers må vi finne frem selv. Den som ikke kommer frem til avtalt sted innen fristen blir hentet av følgebilen.

- Hva sier familien om sykkelplanene dine?

  • De er veldig støttende, og backer meg opp hundre prosent. Men de synes jo det er veldig spesielt at jeg gjør noe slikt.

Kanskje hjem til 17. mai

Siste etappe avsluttes i Cape Town 14. mai.

  • Ekspedisjonen avsluttes med en stor feiring, med utdeling av deltakermedaljer.

- Og så bærer det hjem til bergensk 17. mai-feiring?

  • Jeg er veldig lysten på det. Men det kan jo hende jeg vil se mer av Sør-Afrika når jeg først er der, så flybillettene hjem er ikke bestilt ennå.

- Du er ikke redd for gangsperr både her og der i løpet av den 12.000 kilometer lange sykkelturen?

  • Jo, jeg er det. Spesielt på den første etappen ut fra Kairo - den er lang!

Vil du følge med på Kristian Plettens sykkeltur kan du lese bloggen hans på www.cairo-capetown.com.