– Folk legger stadig mer penger i sykkel. Da blir det lett fristende. Kjøper du attpåtil en dyr sykkel og billig lås, forsvinner sykkelen din raskt, sier Sveinung Sørbye.

Han er leder for Aksjonsgruppen Ikke Stjel Sykkelen Min. Hvert år samler de opp tyveritallene fra landets politidistrikter.

I år ser de grunn til å rope varsku.

– Dristig. Dumdristig.

Etter flere år med nedgang i antallet sykkeltyverier, er det nemlig en kraftig økning i løpet av årets seks første måneder. Økningen skjer både generelt i Norge – og spesielt i Bergen.

Mens politiet i Bergen fikk inn 373 anmeldelser første halvår i 2008, er tilsvarende i år 552, ifølge Bergen Sentrum politistasjon.

Det tilsvarer en økning på nær femti prosent. Mens året startet godt, sett med sykkeleiernes øyne, har de siste månedene vært tunge.

Så også for Erik Vollmer. Sist uke kom han hjem fra ferie. Da hadde sykkelen hans stått utenfor jernbanestasjonen en uke. Den manglet fremhjul og sete.

– Det var litt dristig. Dumdristig, sier Vollmer. Først da han satt på toget tenkte han på tyverifaren. Det til tross for at han også for et halvt år siden ble frastjålet sykkelen sin.

– Ser du på alle sykkelstativene, er det mange sykler med bare rammen igjen. Jeg har inntrykk av at det er et økende problem, sier Vollmer.

Mørke tall

Bergenspolitiet kobler sykkeltyveriene til flere årsaker. Blant annet gjør færre polititjenestemenn ute i gatene at oppdagelsesfaren er mindre enn før.

Det fører også til at det skal mindre til før noen stjeler, tror politiet.

– Noe av årsaken kan være at antall unge narkomane i sentrale bydeler har økt. Det fører med seg at antall vinningskriminelle øker, skriver leder for brann— og tyveriavsnittet, Siri Doksæter, i en e-post.

Ifølge henne er det ingen indikasjoner på at tyveribølgen er organisert.

I Aksjonsgruppen regner de med at politiets tall bare viser rundt en fjerdedel av de virkelige tallene.

– Mange har ikke forsikring. Og om de har det, er ofte egenandelen på 4000 kroner. Har sykkelen mindre verdi, synes mange at det ikke er verdt å ta seg bryet med å anmelde, sier Sørbye.

En annen grunn er at mange ikke har notert sirlig ned sykkelens egen identifikasjon, rammenummeret.

– Det blir nesten oppfattet som flaut å gå til politiet uten det. Og de kan ikke gjøre noe uten, sier Sørbye.

Låseråd

Her er tyveribekjempernes beste tips for hvordan du kan beholde både sykkel og nattesøvn:

  • Lås sykkelramme og bakhjul til en stolpe eller sykkelstativ. Bruk ekstra lås til å låse forhjulet. Ta med sykkelsetet.
  • Bruk en forsikringsgodkjent sykkellås. Svært få låser har slik godkjenning.
  • Registrer sykkelen din i sykkelregisteret.
  • Ikke la sykkelen stå ute om natten.Sveinung Sørbye anbefaler å legge noen kroner i kjøp av lås.

– Tommelfingerregelen er en tiendedel av sykkelens verdi. I Amsterdam er regelen nesten slik at du må kjøpe dyrere lås enn sykkel. Heldigvis er vi ikke der, sier Sørbye.

Erik Vollmer satser – enn så lenge – på en relativt tynn kodelås som fremste forsvar mot langfingrede tyver.

– Jeg har vel gjerne ikke lært noe, sier han.

Nå skal Vollmer på kino.

– I alle fall om jeg tør å sette fra meg sykkelen der.