På vei hjem fra byen natt til lørdag skulle Bjørge Larsen ta ut penger til nattmat. I minibanken til Fokus Bank i Markeveien ba han om 300 kroner.

– Jeg fikk summen, men så ble kortet mitt slukt. Et par som sto rundt sa at minibanken var ødelagt, og jeg tenkte ikke mer på det der og da, forteller Bjørge.

Over helgen bestilte Bjørge seg et nytt minibankkort fra Fjaler Sparebank, hvor han er kunde. Da han skulle gjøre en vanlig transaksjon i nettbanken, fikk han seg en ublid overraskelse.

– Tre minutter etter at jeg hadde tatt ut 300 kroner ble det tatt ut 9000 kroner fra kontoen min. I ettertid skjønner jeg at jeg ble utsatt for svindel.

Videoopptak avslører svindelen

Fokus Bank har gått gjennom videoopptak fra minibankområdet, og bekrefter svindelen.

– Natt til lørdag hadde vi en svindelsak i Bergen. Etter alt å dømme stjal to personer kortet mens kunden sto i minibanken. Et såkalt tricktjuveri, sier Jorunn Voll, senior kommunikasjonsmedarbeider i Fokus Bank.

Bjørge Larsen ble altså utsatt for en avledningsmanøver fra de to gjerningspersonene.

– Enten så hadde de pinkoden fra før, eller så så de pinkoden i operasjonen da han tok ut 300 kroner. Kunden blir fortvilet og forvirret, og opplever det som at kortet er slukt, sier Voll.

Hun fortellet at videoen viser at de to personene kommer tilbake for å ta ut penger kort tid etter at kunden har gått. Banken opplyser ikke om nøyaktig beløp, men sier det dreier seg om en større sum.

Videoopptakene stemmer overens med Larsens opplevelse.

– Paret veivet med armene og snakket til meg på engelsk om at noen hadde ødelagt minibanken. De lurte meg trill rundt, sier Larsen.

– Det er frustrerende. Man kan ikke beskytte seg mot dette, uansett hvor mye man dekker til koden. Jeg gjorde jo akkurat som jeg pleier.

– Sjelden fremgangsmåte

Ifølge Voll er det sjeldent at et kort blir stjålet i en minibank på denne måten.

– Det vanlige er at noen ser koden og noterer den raskt på sin mobiltelefon mens man er på restaurant. Kompisen til svindleren stjeler så lommeboken din, advarer Voll.

– Hva skjer videre i denne saken?

– Kunden må ta dette opp med sin bank, som vil be han om å anmelde saken. Hvis politiet anmoder, gir vi ut videoopptak.

Hun sier at kunden i de fleste tilfeller får pengene sine tilbake, men at det alltid blir en vurdering i forhold til uaktsomhet. Larsen har vært i kontakt med banken sin, som nå ser på saken.

Har du blitt forsøkt svindlet? Diskuter saken her.