Heidi-Ann er funksjonshemmet og helt avhengig av sine ukentlige timer med fysioterapi for at kroppen skal fungere.

Hun går på Paradis skole og opplegget er at hun skal hentes på skolen og kjøres til fysioterapeuten i Lars Hillesgate etter skoletid.

Ventet i over en time Tirsdag denne uken stod hun og hang i skoleporten i en time og ett kvarter før drosjen kom. Da var fysioterapitimen forlengst gått fløyten.

— Kjedelig, sier Heidi-Ann selv, men moren hennes, Ann Christin T. Skjensvold, har atskillig mer å si om taxiselskapets behandling av sine kunder.

— Etter så mange uheldige episoder er det bare en ting å si, og det er at noen andre enn Norgestaxi må overta kjøringen, sier hun.

Heidi-Anns drosjelogg

Her er hennes logg over de siste ukenes opplevelser med datterens drosjeturer:

21. august: Drosje bestilt til kl. 1440. Kom etter kl. 1500. Fysioterapitimen, som hver gang begynner kl. 1500, røk.

28. august: Drosje bestilt til kl. 1440. Kom kl. 15.15. Ny fysioterapitime gikk fløyten.

11. september: Drosje bestilt til kl. 1440. Kom kl. 1510. Enda en behandlingstime gikk i vasken.

2. oktober: Drosje bestilt til kl. 1440. Kom kl. 1555. Fysioterapeuten var gått hjem for lenge siden.

- Har ikke kontroll - Det virker som om Norgestaxi overhodet ikke har kontroll over bestillinger og kjøringer, sier Ann-Christin T. Skjensvold.

Hun forteller at hun i god tid på forhånd hadde lagt inn en liste med oversikt over kjøringer i hele høstsemesteret, og fått bekreftelse tilbake på at alt var i orden. BT har kopi av listen.

— Den var sendt både på mail og fax, og i tillegg ringte jeg hver gang for å forsikre meg om at bestillingen var i orden. Hver gang fikk jeg beskjed om at alt var OK.

— Hva gjør man da når man har en niåring som blir stående i regn og vind uten å vite når eller om hun blir hentet?

Opprørt og sint Tirsdagen var dråpen som fikk begeret til å renne over for henne.

— Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg ringte Norgestaxi i løpet av den drøye timen hun stod og ventet. Hver gang fikk jeg vite at joda, drosjen var bare noen minutter unna. Det tok altså en time og 15 minutter.

— Jeg blir opprørt og sint, opprørt fordi det går ut over Heidi-Ann, som er helt avhengig av fysioterapitimene sine for å fungere, sint fordi jeg synes Norgestaxi legger for dagen en svært så arrogant og likegyldig holdning overfor oss som er avhengig av dem. Tilbakemeldinger på klager og henvendelser får vi aldri, sier Ann-Christin T. Skjensvold.

Hun mener å kunne konstatere at det skjedde en merkbar forverring av tjenesten i det øyeblikk Norgestaxi tok over rekvisisjonskjøringen. - Det var ikke slik da Bergen Taxi hadde ansvaret, sier hun.

Legger seg flat

Jan Tennfjord, daglig leder i Norgestaxi, legger seg helt flat for kritikken i dette tilfellet.

— Det har skjedd en glipp. Jeg beklager på det dypeste og er veldig lei meg for dette, sier han.

— Hvordan kan slikt skje?

— I dette tilfellet hadde vi satt en fast sjåfør på kjøringene med Heidi-Ann. Det er alltid best å ha en fast sjåfør på slike oppdrag. Det var da han ble syk i lengre tid det skar seg. Ved en feil ble ikke det faste oppdraget overført til en annen sjåfør.

Tennfjord sier at man nå jobber for at det samme ikke skal skje igjen. Han lover at Heidi skal få en ny, fast sjåfør som skal kjøre henne på alle turene ut desember.

Velkjent problem

Heidi-Anns faste fysioterapeut, Elisabeth Skarstein Waaler, bekrefter at det har vært mye problemer med taxikjøringen etter at Norgestaxi overtok.

— Heidi-Ann er langt fra den eneste som er berørt av dette problemet. Vi har mange slike episoder, og vi har tatt problemet opp flere ganger med taxiselskapet uten at det er blitt bedre. Nå har vi nesten gitt litt opp, sier hun.

— Det verste er at det går ut over barn som absolutt trenger den fysikalske behandlingen de kommer hit for å få. Det er trist og absolutt ikke holdbart at de skal miste viktig helsebehandling fordi drosjeselskapet ikke kan administrere jobben sin, sier hun.

Har du opplevd noe liknende? Skriv inn en kommentar nedenfor, eller send oss en mail her!

«KJEDELIG» Heidi-Ann syns det er kjedelig å stå og vente på en drosje som aldri kommer. Moren, Ann-Christin T. Skjensvold mener det nå er på høy tid at noen andre enn Norgestaxi overtar ansvaret for kjøringen. - Det er for mye surr og rot, og Heidi-Ann mister verdifull fysikalsk behandling, sier hun.
Sævig, Rune