Den svenske bussen hadde 22 taiwanske turister ombord. Bussen tilhørte busselskapet Bergkvarabuss, som kjørte turistene for reisebyrådet Gullivan's Travels. Det som skulle være siste dag på en rundreise i Norge, endte med at en av turistene omkom og ni ble skadet, hvorav to alvorlig. I tillegg omkom en norsk kvinne, som var passasjer i den norske bussen.

Direktør Göran Mellström i Bergkvarabuss mener at veien er altfor smal i forhold til størrelsen på turistbusser. Det skriver SVT.

— Normalt sett skulle bussen ikke ha kjørt på denne veien som er veldig smal. Men på grunn av arbeidet i Gudvangatunnelen, etter brannen i forrige uke, så ble trafikken ledet inn på denne veien, sier Mellström.

Bergkvarabuss er Sveriges største privateide busselskap og som har datterselskaper i Tyskland og Danmark. Hovedkontoret ligger i Kalmar.

Sjåføren som kjørte bussen skal være en erfaren sjåfør, ifølge Mellstrøm.

Mikael Andersson, trafikkleder på Bergkvarabuss i Kalmar, sier til BT at sjåføren var veldig sjokkert over ulykken.

- Skal ikke være noe problem

Trafikkoperatør Ove Amundsen i Vegtrafikksentralen synes kritikken er merkelig.

— Tyngre kjøretøy har veilister som viser hvor de bør kjøre og hvor brede veiene er, sier Amundsen.

- Men det er smalt flere steder på denne strekningen?

— Det skal ikke være noe problem for tungtrafikken å kjøre der, sier trafikkoperatøren.

Ringvirkninger

Vegvesenet plasserte mandag kveld trafikkdirigenter ved Vinje og Håbakken for å advare særlig større kjøretøy mot å kjøre via Sogndal. Dermed havnet de fleste i fergekø på Brimnes–Bruarvik, der det er opp til tre timer for andre dag på rad.

— Det blir ringvirkninger. Vi har et veldig sårbart veinett, sier trafikkoperatør Amundsen.

Samtidig står Hardangerbroen nesten klar. Den skal åpnes lørdag, og kan ikke brukes ennå.

— Det er nok en del arbeid som gjenstår. Broen og tunnelene må ryddes og gjøres klar for trafikk før det er trygt å åpne, sa Amundsens kollega Randi Solberg til BT i helgen.

Politiet: Uklar årsak

Årsaken til ulykken er foreløpig uklar, annet enn at bussene skal ha kollidert front mot front.

— Det pågår etterforskning, og vi får bistand fra Statens vegvesen sin ulykkesgruppe, sier operasjonsleder Harlem.

Tirsdag kommer også Statens havarikommisjon for transport til Sogndal for å bistå i etterforskningen.

Riksvei 55 er blitt en av hovedveiene mellom Østlandet og Vestlandet etter at Gudvangatunnelen ble stengt på ubestemt tid, og sjefen for det svenske selskapet som eier turistbussen sier til Sverige Television at bussen egentlig ikke skulle kjørt der.

KOLLIDERTE MED NORSK BUSS: Den svenske turistbussen fikk store skader i sammenstøtet. En kvinnelig passasjer omkom, og ni andre måtte ha legebehandling. Også i den norske bussen omkom en ung kvinne.
Tor Høvik