I et lite lokale på Bontelabo jobber seks personer målrettet og kjapt. Når de ansatte hos Breivik AS går for dagen, starter arbeidsdagen for de seks Bergens-ansatte i Lille Asia Catering.

På ettermiddagen og kvelden leier de lokalene og lager sushi som neste dag selges i kiosker og butikker over hele Bergen. I rommet sushien skal det ikke være mer enn 12 grader. Og når maten er ferdig skal den være fire grader.

Strenge krav

Oppdrettslaksen legges ferske på biter av ris som trykkes ut automatisk av en maskin. Resten blir gjort for hånd.

— Det er veldig strenge krav til produksjonen og internkontrollen når det gjelder sushi. Vi vil lage sushi til bergensere her i Bergen for å få den ferskest mulig, sier daglig leder Bao Hoang Lu.

I dag er firmaet Lille Asia nærmest enerådende på Bergens-markedet for hjembrakt sushi.

— Bergenserne har nok vært litt skeptiske til sushi, men nå ser vi at de er på gli. Vi prøver oss frem med ulike sorter sushi, men går langsomt frem, sier Hoang Lu.

I dag lager de pakker med laks og kokt scampi. I tillegg har de nettopp begynt med pakker med kamskjell i. Firmaet leverer til butikker under Ica, NorgesGruppen og Coop Mega.

— Mye av salget går gjennom Deli de Luca, som vi har samarbeidet med siden vi startet opp i mai 2003, sier Lu.

Typisk: Ung kvinne

Den typiske kjøper av sushi er en kvinne i alderen 17-28 år som er opptatt av sunnhet.

— Først trodde mange at sushi var et blaff. Men nå satser på en mye bredere kundegruppe. Vi tror at noen trendsettere går foran, så kommer andre folk etter for å spise sushi, sier Lu.

I 2007 omsatte selskapet for 28 millioner kroner. 46 prosent av denne omsetningen kom fra sushi. Bare i Bergen omsatte de for fire millioner i sushi.

— Neste år satser vi på å øke omsetningen med 60-70 prosent. Vi ser at det øker måned for måned nå.

I mars 2007 kom de første brettene sushi på Deli de Luca i Bergen. Den første måneden ble det solgt 1645 av dem.

— Denne måneden kommer vi til å selge 33 724 brett. Det er utrolig gøy å jobbe i selskap med en slik utvikling. Jeg har vært heldig og fått jobbe med mye flinke folk, sier Lu.

- Blir ikke stort

Forsker Runar Døving ved Markedshøyskolen tror ikke at sushi kommer til å konkurrere med pizza og taco i helgene hjemme hos barnefamiliene i Norge.

— Siden sushi ikke er barnemat, kommer sushi til å få relativt liten omsetning her i landet. I alle fall hvis vi ser fremover de neste 20 årene. Sushi har fått ekstremt mye mer omtale enn forbruket skulle tilsi, sier Døving.

Det går tregt å endre nordmenns matvaner.

— De fleste spiser mest av de tradisjonelle rettene som fiskeboller og kjøttkaker. Men fredag og lørdag kveld finnes det et lite rom, hvor du skal og bryte matreglene som er påbudt i ukedagene. Her kommer sushi inn, sier Døving.

- Ikke hipt

Han understreker at vi må skille mellom mat som selges i stort volum og det som er populært å spise, slik som sushi.

— Selv om dette firmaet selger bra, så betyr ikke det at sushi synes i statistikken over det norske fiskekonsumet. Men en interessant nytt produkt på markedet er salma, som er rå laks. Det skulle ikke forundre meg om den kommer til å ha mer påvirkning på nordmenns konsum av rå fisk enn det sushi har hatt, sier matforskeren.

Han mener at sushi ikke lenger er noe hipt, men at den har sitt marked blant unge, voksne med.

— De som skal selge sushi sliter med nordmenns skepsis til rå fisk, derfor det tar lang tid. Renhetstankegangen betyr mye for folk. Men fortsatt vil dette være et produkt for unge voksne som har god råd. Om våre barn igjen vil tenke annerledes, blir spennende å se, sier Døving.

Hva er ditt forhold til sushi? Tror du at retten blir lørdagskos i Norge?

TORUNN AARØY (MMS)
TORUNN AARØY
TORUNN AARØY
TORUNN AARØY
TORUNN AARØY