— Kjøttboller er jo obligatorisk når du er på Ikea, smatter Astrid dannet. Hun er godt i gang med sine 15 utlendinger.

Turen til Ikea etter bokhylle og belysning har startet med en medium porsjon svenske kjøttboller - som vanlig visstnok.

— Ikea og kjøttboller er samme saken, supplerer storesøster Sonja (23), med tom tallerken allerede. Hun er bitt av bollebasillen, hun også.

Og ikke bare hun. På de aller fleste brikker bæres det kjøttboller. På alle tallerkener. Her er små porsjoner, medium porsjoner og store porsjoner. Og barneporsjoner.

Alle skal de handle persienner, dørmatter, kommoder og kleshengere. Men de skal også ha sin sausete kjøttbolledrøm tilfredsstilt.

Tidoblet omsetning

— Kjøttbollene er en Ikea-klassiker på linje med Billyhyllen og softisen, smiler serviceleder Endre Fyllingsnes.

  • Omsetningen av kjøttboller er tidoblet siden Ikea etablerte seg i Bergen i 1985, betror han oss.

Faktisk er Ikea blitt Bergens største serveringssted, med 700.000 gjester på årsbasis i restaurant og bistro.

En halv svenske setter seg fast i halsen vår. Bergens befolkning to og en halv gang, det.

— Og vi serverer 3.7 millioner kjøttboller i restauranten i løpet av et år.

En ny halve svenske setter seg bom fast. Det er nok til å legge en bollekjede fra Bergen til Voss, har servicelederen regnet ut.

Er det en svenskevits?

Medium eller stor?

At det ikke er en vits skjønner vi når vi ser køen foran disken slange seg laaaang allerede ved 13-tiden. Like lang som i Undergrunnen i London i rushtiden. De fleste peker glupsk på kjøttbollene når de kommer frem til Wenche-Christin Olsen bak disken.

— Medium eller stor porsjon? spør hun hver gang. Medium er visstnok favoritten. Femten boller pluss poteter og saus, det holder.

— Skal det være tyttebær til? spør hun også. Vanligvis skal det det.

— De er bare skikkelig gode, himler Ikea-veteran Gerd Kraft (55), mens hun balanserer en fullastet porsjon boller mot et bord midt på gulvet. Der samspiser Harry Balestrand (55) sitter og venter på godsakene.

At det går an å få middag for to for under en Kirsten Flagstad setter Gerd også kryss i tallerkenen for.

- Jysla gode

— Jysla gode, smaker en smilende Bjørg Aakre fra Etne. Hun sitter middels høygravid ved et vindusbord, sammen med ektemann Kjell Magne og Dennis (8) og Kathrine (6). På brikkene står det fire tallerkener. Kjøttboller på alle.

Familien pusser opp hjemme i Etne og er derfor på Ikea-raid til Bergen.

— Bedre enn pizza, mener Dennis. Oj!

— Sulten kom snikende under varehusvandringen, forteller mamma Bjørg, og setter gaffelen i sin siste. Mellom garderobeskap og puter og metervarer ble den liflige sneken fra restauranten for mye å stå imot.

Kjøttboller i 29 land

Det var Ikea-gründeren Ingvar Kamprad som på 1950-tallet fant ut at han solgte mer til mette mager.

— Konseptet i restauranten er det samme som for varehuset ellers. Det skal være rimelig, enkelt og godt, summerer vår mann Endre opp.

Undersøkelser Ikea har gjort viser at serveringstilbudet i gjennomsnitt holder kundene 20 minutter ekstra i varehuset - i tillegg til den tiden de bruker i restauranten.

Og på 20 minutter kan man rekke å kjøpe ganske mye i dette huset.

Sånn resonnerer de i Ikea-varehus i 29 land - fra Singapore til De Forente Arabiske Emirater - fra Kina til Australia.

Og svenske kjøttboller serverer de overalt. En Ikea-suksess som ikke er flatpakket.

KNUT STRAND
KNUT STRAND
KNUT STRAND
KNUT STRAND