Det var gylne tider. Det var oppgangstider, solen i ryggen og Motown på 8-spors kassettspilleren, det var motorer som stakk opp gjennom panseret, det var billig bensin, lekre linjer og dyp mumling fra V8-motorer med krefter nok til en romferge.

Og ikke en kjeft som tenkte på forbruk, miljø og utslipp.

Avsindige salgssummer

Chevrolet Camaro, Pontiac GTO, Ford Mustang, Dodge Charger og Plymouth Roadrunner er blant bilene som en gang for alle har definert begrepet muscle cars. Det var rimelige biler med absurde motorer, biler som følte seg like hjemme på landeveien og rett inn på dragstripen.

Samtidig har muskelbilene også kjørt seg rett inn i populærkulturen – tenk bare filmer som «Vanishing Point», «Bullitt» og «Dukes of Hazzard» – og hver eneste sang Bruce Springsteen har skrevet.

Nå har en sliten amerikansk bilindustri for alvor gjenoppdaget sin muskuløse fortid. Kanskje ikke rart, siden datidens kunder har vokst opp og fått penger – etterspørsel og priser for muskelbilene har gått rett til himmels. I 1967 kostet en ny Shelby Mustang GT350 rundt 4000 dollar, i dag kan den koste opp til 400.000 dollar.

Og eieren av den sist produserte Plymouth Barracuda cabriolet sies å ha avslått et bud på fem millioner for bilen.

Dollar, altså.

Først til møllen

Enkelte vil gjerne ha lett for å tro at det var gigantsuksessen Ford Mustang som startet det hele. Det er feil. Bare uker før Mustang ble introdusert i april 1964, lanserte Pontiac sin Tempest GTO med den klassiske muskelbiloppskriften: Store motorer i biler som var både rimelige og – i amerikansk målestokk – kompakte.

Ford hyret snart inn racingsjåføren Carroll Shelby for å lage en kruttversjon av Mustangen – kalt Shelby Mustang. Og så var kappløpet igang, en jakt på stadig større muskler og villere effekter, helt til oljekrisen, som startet i 1973, punkterte ballongen.

I dag er det ikke bare muskelbilene som har gjort comeback, men også 84 år gamle Carroll Shelby. De siste par årene har Shelby igjen gått til sengs med Ford. Om texaneren faktisk er med på å utvikle bilene, eller bare er gallionsfigur, er ikke godt å si. Men resultatet er uansett flere illsinte Mustanger.

1.2 millioner i avgifter

Som for eksempel årets Shelby GT500. Ikke før har Ford fått entusiastene til å kjøpe «den råeste Mustang noensinne», ble enda villere Mustang ble vist på bilutstillingen i New York, som stengte dørene forrige søndag. Bilen vil få en 5.4-liters kompressormatet V8 som yter intet mindre enn 540 hestekrefter. Bilen, som er et slags 40-årsjubileum for 1968 Shelby 500KR, vil kun bli produsert i 1000 eksemplarer.

I likhet med originalene, så koster heller ikke nytolkningene spesielt mye. Årets Shelby GT500 koster i utgangspunktet 41.000 dollar i USA, men enorm etterspørsel gjør at både forhandlere og private legger sine nye biler ut på eBay. Dermed får du neppe får tak i en for særlig mindre enn 60.000 dollar.

Det finnes allerede en ny Shelby GT500 i Norge, men den vil neppe bli tollet inn og registrert. Kanskje ikke rart: mens nyprisen i USA – altså i teorien – er under 250.000 kroner, vil bilen i tillegg detonere norske avgiftskrav på 1.2 millioner kroner.

Sint Chevy

Også Chevrolet har gått i barndommen. Etter et langt liv som startet i 1967, takket Chevrolet Camaro for seg for fem år siden. Men i dragsuget fra dagens muskelbiltrend er Chevrolet nå på vei med en ny Camaro, som er ventet i salg våren 2009.

Bilen har allerede fått svært mye oppmerksomhet på grunn av utseendet, som viser tydelig hvor inspirasjonen kommer fra, men som også er frekt og moderne. Også Camaro vil få motorer som taler rød-grønne regjeringer midt imot. Til å matche det illsinte designet vil bilen bli utstyrt en 6-liters V8 med 400 hk. Såklart den rake motsetning at det samtlige av verdens klimaforskere mener at vi trenger. En trøst kan kanskje være at motoren stenger av fire av sylinderne ved snill kjøring.

Så får vi bare håpe at Camaro vil bli seende slik ut når den kommer i salg våren 2009.

Vil vise seg

– Det handler om identitetsbygging, tror Hilberg Ove Johansen, markedssjef i American Car Club of Norway.

– Dette var amerikansk bilindustri flink til, sent på 60— og tidlig på 70-tallet. Man tok en coupéversjon av en normalt priset bil, og puttet på masse motor og litt understell. Det var «bang for bucks», man kunne kjøpe en bil som gikk som en Ferrari for en fraksjon for pengene. I dag er amerikansk bilindustri ganske skviset og konkurranseutsatt, og har behov for å bli sett, sier han.

– Det handler kanskje også om eget selvbilde?

– Ja, og å vise hva man kan. Ford bygde ikke nye GT fordi de har bruk for en supersportsbil, men for å vise at de kunne, sier Johansen.

Han mener disse neoklassikerne er en designmessig genistrek.

– Men i disse miljøtider er timingen neppe helt god?

– Tja. Samtidig som folk blir mer miljøbevisste, står markedet på hodet og vil ha slike biler. Til disse bilenes forsvar kan det jo sies at de ikke vil bli mye brukt.

– Hvorfor tror du det?

– Vi snakker her om fødte samlerobjekter. I den grad de kommer til Norge, vil de bli momset inn, men ikke fortollet. På sikt vil disse bilene bli solgt ut igjen av Norge, sier Hilberg Ove Johansen.

Som mener at Norge dermed er på vei til å tape seg når det gjelder den kultur, arv og historie som bilen faktisk representerer.

For lik?

Nær 35 år etter at Dodge Challenger forsvant fra markedet, blir også dette flaket gjenopplivet. Med motorer opp til 7.2 liter, og effekter opp til 425 hk, har dette blitt en av de mest ettertraktede av de gamle muskelbilene – man kunne til og med få Challenger med pistolgrep-liknende girspake.

Mens alle kan se at nye Camaro er en moderne tolkning av det gamle designet, har Challenger fått kritikk for å likne for mye på originalen. Men for fansen er det bare å rulle ut soveposen: I dag er det bare 290 dager igjen til den lanseres, 6. februar 2008. Og kanskje er det verdt ventetiden: Toppmodellen vil ha en 6.1-liters V8 på rundt 500 hk – og helt andre kjøreegenskaper enn originalen.

I likhet med Ford Mustang, forsvant også Challengers omdømme som potent amerikaner. Der den 5-liters V8-motoren i 1975-utgaven av Mustang var redusert til usle 122 hk, var Dodge Challenger-dekalene snart å se på den amerikansk-solgte, omdøpte Mitsubishi Sapporo.

Forrige gang var det 1970-tallets oljekrise som sendte muskelbilene på historiens bilkirkegård.

Denne gang er det moderne miljøkrav som truer Detroit.

CHEVROLET
FORD
DODGE