— I henhold til Stiftelsesloven har Fylkesmannen muligheten til å forfølge dette overfor de ansvarlige styremedlemmer og kreve dem fjernet fra sine verv ved dom, forteller rådgiver Ivar Abrahamsen hos Fylkesmannen.

Et så alvorlig tiltak har ikke vært tatt i bruk før i Hordaland overfor stiftelser. Ifølge Abrahamsen er det foreløpig ikke aktuelt å benytte denne muligheten overfor stiftelsen Ulriken.

- Det ordner seg nok

Stiftelsen er eier av aksjeselskapet De 7 Fjell. Dette firmaet er en av de største aksjonærene i Ulriksbanen Eiendom AS, som igjen er aksjonær i Haukelandsbakken Driftsselskap AS. I gårsdagens Bergens Tidende kom det frem at verken stiftelsen eller aksjeselskapene har levert regnskap for de to siste årene. Hos Fylkesmannen er en utålmodig, men likevel betinget optimist. - Foreløpig sender vi purringer og avventer svar. Vår erfaring er at det pleier å ordne seg til slutt, sier Ivar Abrahamsen. Styremedlem og daglig leder i de mange selskapene rundt Ulriksbanen, Torbjørn Sirseth, fortalte til Bergens Tidende i går at alt egentlig er klappet og klart. Bare avsendelsen mangler. - Regnskapene er ferdige. Jeg har ikke noen god forklaring på hvorfor de ikke er sendt inn, sa Sirseth.

Forundret over billettrot

Bergens Tidende kunne i går fortelle at billettene til Ulriksbanen for tiden har likelydende nummer. Årsaken til dette skal være at driftsselskapet er gått tom for de løpende nummererte billettene som vanligvis brukes. Dette vekker forundring blant de andre taubaneselskapene i Norge. - Hvis en forventer økning i trafikken fra året før, så er det jo lurt å kjøpe inn billetter deretter, er kommentaren fra disponent Per-Inge Brekke i Voss Fjellheisar AS. Selskapet, som blant annet driver Hangursbanen på Voss, benytter selv et digitalt billettsystem. Det samme systemet brukes ifølge daglig leder Ketil Singstad i Narvik Aktiv AS også på taubanen i Narvik.

Har aldri gått tom

Fjellheisen i Tromsø har manuell billettering, men understreker viktigheten av et ryddig billettsystem. - Nummererte billetter er en nødvendighet av regnskapsgrunner, sier maskinistgeneral Gudmund Jørgensen i Fjellheisen til Bergens Tidende. Tromsø-selskapet har heller aldri opplevd å gå tom for billetter. - Her bestiller vi for tre år av gangen, slik at vi har en stund, sier Jørgensen.