Rune Solheim

— Det er viktig at vi i næringslivet stiller opp for dem som snart skal ut i arbeid, sier informasjonssjef i Statoil, Harald Schjelderup.

— Nå kan de lære litt om hvordan vi tenker - og omvendt. Jeg har selv gått på Universitetet i Bergen og trivdes veldig godt. Jeg husker hvor spent jeg var da jeg var ferdig og skulle søke jobb. Nå er det min plikt å gi noe tilbake, sier han.

«Konsulent for en dag» kaller Karrieresenteret det. 40 studenter fordelt på åtte grupper skal løse konkrete prosjektoppgaver. Betydningsfulle arbeidsgivere i bergensområdet er oppdragsgivere: Statoil, Tine, TV2 og Chess, for å nevne noen.

Statoil vil ha studentene til å lage en kommunikasjonsplan for olje- og gassproduksjon i nordområdene.

— Prosjektet er høyst reelt og absolutt noe konsernsjef Helge Lund kunne ha foreslått. Oljeleting i nordområdene er en politisk problemstilling som vi står midt oppe i hver eneste dag, sier Schjeldrup.

Møter arbeidsgivere

Gruppen som skal jobbe med Statoil, består av to statsvitere, en sosialantropolog, en IT-ingeniør og en kulturviter.

— Jeg har søkt på flere konsulentstillinger, men det er vanskelig å vite helt eksakt hva en slik jobb innebærer. Det får vi prøvd nå, sier sosialantropolog Anne Grethe Botnedal.

— Det er kjekt å møte mange arbeidsgivere og få en konkret problemstilling å jobbe med. Det er også bra å få brukt kunnskapen vi har tilegnet oss gjennom studiene, sier statsviter Vibeke Bjørnestad.

Hun er blant de heldige som har fått seg fast jobb, hos Storm Weather Center.

— Planen er å lage et genialt forslag til Statoil, sier gruppen med et smil.

Storsatsing

Et stykke bortenfor sitter gruppen som arbeider med Chess. Idar Vollvik vifter ivrig med armene og snakker engasjert til studentene. Chess vil inn på mobilmarkedet hvor abonnentene betaler for tellerskrittene på forhånd. Spørsmålet er om selskapet skal velge kontantkort eller en annen måte å gjøre det på. Han vil at studentene skal vurdere hvordan selskapet skal klare å få 100.000 nye kunder og samtidig få best mulig inntjening.

— Dette kommer til å bli vår største satsing noensinne. I løpet av tre-fire måneder skal vi komme oss inn på dette markedet og kommer til å bruke titalls millioner kroner på det, sier Vollvik.

— Det er første gang vi inviterer eksterne krefter til å hjelpe oss. Til nå har alle utredninger foregått innomhus, legger han til.

— Jeg synes det er en veldig spennende utfordring. Vi har litt knapp tid og mangler nøkkeltall for å gjøre alle vurderinger, men vi kommer med ideer og innspill, sier samfunnsøkonomistudent Ole-Petter Moen

Så er de i gang med å diskutere, to sosiologistudenter, en samfunnsøkonomistudent og en ingeniørstudent. De skal lage et prosjekt som skal presenteres i plenum og evalueres av selskapenes representanter.

Det vanket 5000 kroner i premie fra Karrieresenteret til det beste prosjektforslaget. Lurer du på hvem som vant? Det var TV2-gruppen, som laget et forslag til nytt konsept for et aktualitetsprogram for unge.