Klokken 03.49 fikk politiet meldingen om trafikkulykken som krevde to menneskeliv.

Redningsmannskaper rykket ut og rapporterte om svært glatt vei på ulykkesstedet. Selv om det var mildvær, var det trolig frost i bakken.

— Vår entreprenør opplyser at det ble strødd mellom klokken 20.00 og 23.30 onsdag kveld, sier Helge Rong i Statens vegvesen.

Kom bak ulykkesbilen

- Ble det strødd i natt?

-Ja, GPS-en på strøbilen viser at den passerte Ådlandsbrua på vei sørover klokken 03.16. Den fortsatte videre til kontrollstasjonen på Vabakkjen. Deretter snudde den og fortsatte nordover på E39. Strøbilen kom som bil nummer tre etter at ulykken hadde skjedd, sier Rong.

- Betyr det at det var strødd i nordgående kjørefelt?

trailerulykke003.jpg
Roar Christiansen

— Ja, det var strødd kvelden før og bilen var ute også i natt. Den kjørte riktignok sørover, men den skal være innstilt slik at det strøs salt i begge felt. Jeg ønsker ikke spekulere i hvordan veibanen var. Det vil forhåpentlig etterforskningen avdekke, svarer Rong.

Meteorologisk Institutt opplyser til BT at det begynte å regne på Stord ved 01-tiden natt til torsdag. En time etter økte regnet på utover natten.

Den tragiske ulykken skjedde før klokken 03.49. Da hadde det regnet en god stund.

Frost og regn

— Det var målt to plussgrader på flyplassen på Stord i natt, men den ligger et stykke unna ulykkesstedet. Det skal imidlertid ikke være snakk om store lokale temperaturforskjeller på Stord, sier Vibeke Thyness, statsmeteorolog på Blindern i Oslo.

— Når det har vært frost i bakken, betyr det ikke så mye at man får et par plussgrader. Det tar tid før bakken tiner, legger hun til.

Frost i bakken kombinert med plussgrader og regn er farlig, sier Helge Rong i Vegvesenet.

— Selv om det strøs, risikerer man at saltet regner bort, sier han.