— Jeg visste ikke om streiken. Det hadde vært greit om jeg hadde visst det, men nå kom det som et sjokk, sier Marthe Syversen (29).

Se webreportasje fra Åsane terminal

Syversen forteller at hun har hatt en veldig dårlig dag. Hun har vært hos tannlegen i Åsane. Bedøvet og vel så det, tropper hun opp på terminalen i Åsane, for å ta bussen til byen.

– Det var streikevaktene på terminalen som fortalte meg at det var streik. Jeg tok bussen fra sentrum til Åsane klokken 08.40. Det hadde vært greit om sjåføren hadde opplyst i høyttaleren om streiken da vi kjørte utover, så kunne jeg ordnet meg, sier Syversen.

«Politisk tyveri»

Forrige uke fortalte BT at Hordaland fylkeskommune budsjetterer med at anbudsrunden skal gi besparelser på opp mot 100 millioner kroner årlig fra 2011.

Tillitsvalgte og bussjåfører hevder at pengene kun kan spares på sjåførene, all den tid selskapene ikke skal stå for annet enn bussene, drivstoffet og sjåførene.

«Bussjåførene i Tide Buss står i fare for å miste sine lokalt opparbeidede rettigheter når bussene settes ut på anbud. «Sjåførene streiker mot politisk tyveri av sjåførenes lønningspose», hevder Vestnorsk Transportarbeiderforening i en pressemelding.

Også fylkesrådmann Paul M. Nilsen har overfor BT sagt seg enig at personell er den store innsparingspotten. Det er ikke driftssjef Sigbjørn Framnes i Concordia Bus enig i.

— Det blir helt feil at vi sparer 100 millioner på sjåførene, sier Framnes.

Han mener at det som virkelig monner, er at eierne av busselskapene ikke kan ta ut så mye i gevinst som tidligere.

— Av de 100 millionene som skal spares, er gjerne 80 millioner eiernes marginer, selv om jeg ikke har regnet på det. Vi driver med mindre marginer, sier Framnes.

Mange bekker små

Han sier at sjåførenes pensjonsordning er styrket i forhold til den de hadde fra før, og at de følger tariff i alle sammenhenger. Det eneste stridsspørsmålet er totimerspausen midt på dagen.

— Der er vi uenige. Det er det striden står om, men vi følger spillereglene. Viser det seg at vi tar feil, tar vi selvsagt det til etterretning, sier Framnes.

Ifølge ham er penger det å hente på effektiv bruk av sjåførene, men at det er mye å spare andre steder også.

— Concordia Bus er det største busselskapet i Norden og et av de ti største i Europa. Vi har et eget leasingselskap som leier bussene ut internt i hele selskapet. Der er det mye å hente, sier Framnes.

Hva synes du om busstreiken? Si din mening i kommentarfeltet!

EN DÅRLIG DAG: En dyster tannlegeopplevelse, øsende regn og ingen buss på terminalen for Marthe Syversen.
Rune Stølås
GEIR MARTIN STRANDE
GEIR MARTIN STRANDE
GEIR MARTIN STRANDE